Blomrabatt av gammal trästock, tips?
Hej!
Jag kom på en ide att göra som en blomkruka av en gammal trästock. Är det någon som har gjort något liknande förut som har någon aning om vad för slags teknik man kan använda sig av för att gröpa ur den?
Jag vill ju gröpa ur den, så att jag kan sätta dit jord, och lägga dit en passande blomma och förmodligen låta någon klätterväxt växa över den. Förmodligen ha flera ståendes i formation..
(Vet inte hur det är med bildregler, hittade den på google..)
We accept the love that we think we deserve - Perks of being a wallflower
“A dog is the only thing on earth that loves you more than he loves himself.” ― Josh Billings
Det där händer naturligt när träder är angripet av röta.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Ah, såklart såg inte ifall det var en sådan. Men tänkte ta en trästock som har legat på tork ett bra tag som min pojkväns föräldrar har på tomten efter trädfällning.
Om det finns något smidigt sätt att gröpa ur en bit. Sedan är funderingen om man ska ta hål hela vägen igenom så att växten kan få rotsystem igenom eller om det ska vara hål en bit bara. Tog motorsågen i och försökte få hål, testat med kil och hammare, och kofot och ta bort bitar :P Men allt tar väldigt lång tid, vilket det såklart får ta, men har sett många olika sorters trädrabatter och krukor av träd. Så någon kanske hade någon bättre ide hur man kan göra.
“A dog is the only thing on earth that loves you more than he loves himself.” ― Josh Billings
Jag skulle såga längs de röda linjerna helt genom stocken och sedan skruva ihop igen utan mittbiten.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Hmm ja det borde fungera på en av de mindre stockarna. Vi testade nämligen idag med en som var cirkus 60 cm som skulle vart den största och det gick att såga ner cirka 20 cm men motorsågen som vi använde just då inte igenom hela vägen. Och sedan blev problematiken att få ut bitarna som blev. Även om vi sågade mindre bitar och gjorde ännu mindre med kilen så blev det bara pillrigt att få ut dem. Gick knappt alls.
Men det blev ett spännande projekt, vi fick massor med idéer hur vi kunde arbeta med trädstockarna och odla i. Så nu är det bara att experimentera på.
Jag tror inte du förstod vad jag menade på, att du ska klyva hela stockbiten så du får fem bitar, dvs fyra lösa sidor och en mittbit.
Jaha, du menar så. Tänker du då att man sätter ihop de 4 lösa sidorna med lim eller något annat för att det ska bli till en typ av kruka där man kan hälla i jord och odla saker ? Eller hur tänker du?
Skruva ihop, och såga av en bit av mittbiten till botten.
Ahhh då förstår jag nu, ja det skulle ju kunna fungera, är ju en väldigt smidig lösning. Man kan ju göra så att skruven inte syns och om man har mossa eller klätterväxt eller annat som växer så syns det ju inte ändå.
Tack för tipset!
Varför borrar ni inte med en tjock borr och borrar flera hål bredvid varandra. Märk ut djupet på hur djup du vill att krukan ska vara. Finns ju borrar som borrar stora hål också vilket gör att det går fortare. Kanten kan man ju "gröpa" ur och snygga till.