Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterprydnadsträdbuskarklätterväxter
Läst 5724 ggr
Pion
2007-07-20 11:23
2

Vilken sort

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Någon som vet vad detta är för Buske/Träd, massor av små vita blommor med gult i mitten.Ska man klippa ner den,nu är den ca 3 meter hög.

Är den giftig?kan man ta skott på den så man får fler och hur gör man då.

Åsa S
2007-07-20 12:28
0

Det är en schersmin. Man kan gräva upp ev. rotskott och man ska kunna föröka den med sticklingar.

Klippa ner rekommenderar jag inte schersmin bryter inte alltid så bra vid hård nedskärning och den blommar på äldre växtdelar. Möjligtvis kan man göra en lättare gallring(=man sågar ur några av de äldsta grenarna nere vid marken) nu men vill man ha bra skottbrytning så gallrar man på vårvintern, men som sagt schersmin blommar på äldre ved så gallrar du ur för hårt får du inte så mycket blommor de närmsta åren.

Växten är inte giftig och den har inget som lockar till förtäring.

Pion
2007-07-20 13:11
0

Ok,Tack för svaret, då ska jag alltså försöka mig på att ta sticklingar då Fundersam hur man nu gör det.Klippa ner gör jag inte då den är vacker som den är fast den är hög. Frågade om Giftig då jag har hundar som gnager på Trä så för att inte riskera dom får i sig gift ville jag vara säker på hur det är med denna.

Christina
2007-07-20 14:58
0

Jag har en stor schersmin som jag så där vart tredje år gallrar ur ordentligt i mars. Klipper alltså bort en tredjedel av grenarna ner till marken för att få in lite luft i busken. Så här såg den ut den 29 juni i år.

Pion
2007-07-20 21:33
0

Oj,den var vacker tänk om min såg ut så,min växer bara rakt upp. På bilden är Schersminen till Höger och Rosentry till vänster,hur kan man få dom att bli lite lägre och buskigare?

Christina
2007-07-21 23:08
0

Klipp ner en del av de långa grenarna till marken och det kommer nya lägre.