Trädgård iFokus

Trädgård

Etikettträdgårdens-byggprojekt
Läst 9001 ggr
Linnea
0

Jordkällare

Jag har alltid velat ha en jordkällare men har aldrig haft möjlighet. Min farmor och farfar hade en i sin källare. En helt vanlig dörr ledde in i ett väldigt ovanligt rum, lång och smalt med jordväggar.

Idag kom jag på en tokig idé. Om jag gräver ett hål i trädgården och stagar upp ett tak (hur?), täcker allt (utom en lucka) med gräs. Som en låda under jord, en bunker. Hade det funkat? Luckan kan vara skyddad i en typ berså, kanske med slingrande växter som "tak".

Om det blir för fuktigt i en jordkällare, vad gör man då?

Alltför galet eller?

Skynda långsamt så går det fortare.

balkongodlare
0

Du måste ha ett väldigt tjockt tak om inte tjälen ska nå in. Det är antagligen lättare (och stabilare) att mura ett utrymme i en slänt och täcka över med ett tjockt lager jord.

Linnea
0

Har ju ingen slänt… Pytteträdgård.

Bjornen
1

Det du beskriver är en stuka och ingen jordkällare. En riktig jordkällare har tak gjorda av natursten som lagts så att det bildar ett valv.

Linnea
0

#3 Så det har ett namn alltså? Kan man använda den likadant?

kickboard
1

Här köpte vi vår jordkällare som har fungerat väldigt bra nu ett tiotal år.

http://www.kovjokielement.fi/swe/Jordkallare.13.html?sprak=swe

Bjornen
0

Det var som regel rotfrukter och kål man förvarade i stukan och som extra isolering använde man halm. Som regel jordens stukan mer ovan jord än under för att undvika att det blev för fuktigt eller blött.

Tant Grön
0

Jag fick den här idén. Har en plasttunna ca. 45cm djup och lika bred. Tänkte gräva ner den och bottna med grovt grus. Ett lock och sen täcka med något. Kanske isolera med något runt tunnan.

Hade tänkt förvara kålrötter, morötter och palsternackor där. Tror ni det kunde fungera? Skulle vilja övervintra för att kunna odla fram frön nästa år. Dom tål väl någon frost?

Linnea
0

Jag vill förvara potatis och rotfrukter, men jag vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga.

VildaVittra
0

#8 Vad bor du i för hus? För vad du kan göra är att göra ett skafferi under golvet i husgrunden, som du når via en lucka.

En jordkällare ska man i regel inte gräva neråt, utan bygga uppåt. Annars får man hålla på med en massa dränering och skit. En enkel modell är att bygga en jordkällare av ett stort betongrör som man täcker med sten och jord.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Bjornen
0

Palsternacka för fröodling övervintras bäst kvar i jorden.

Linnea
0

#9 Du menar att man gräver ner betongröret? Har ingen möjlighet att göra hål i golvet.

VildaVittra
0

#11 Nej, inte mer än vad som behövs makadam för att skapa stabilitet. Bygg uppåt. En beskrivning på hur man gör, dock med en färdig insats: http://www.ekojordkallaren.se/docs/byggrad.htm

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus