Hur tätt plantera näva för täckning?
Ska försöka täcka en slänt med flocknäva har jag nog bestämmt mig för att det blir..
Men frågan som lyder.. hur tätt behöver man sätta plantorna för att få iaf någorlunda bra täckning redan i år? Växer de snabbt sådana växter?
Jag brukar räkna 5 st/m2, men en endaste planta täcker ju nästan en m2 efter några år om dom mår bra.
Okej, tack. Bara börja räkna nu då.. 😃
Frågar på lite mer då om det är ok..
HUR tuffa är dom egentligen, alltså hur mycket behöver man röja upp marken innan planering? Har massor av kirs bla i slänten med rötter som heter duga.. suck! Även en del vanligt gräs. Kan man bara sätta ner dom där man tycker "ovanpå" ogräset eller måste det rensas ur o läggas ny jord först?
Jag vet faktiskt inte om det fungerar, har du plantor redan så kan du ju prova att sätta dom bland kirskålen, men kersen blir ju högre så det lär dröja några år innan du ser om testet fungerar.
Jag fick höra en gång i tiden att just flocknäva avger något ämne som dödar andra växter, sant eller inte har jag ingen aning om, men grymma på att täcka marken är dom. Och jag har allt funderat på att prova samma som du, men i en gräsig dikesslänt.