Mynta
Hejsan! Är ny här. Jag tänkte ha temat mynta i år. Men vart köper man ex:chockad mynta,citronmynta, apelsinmynta M.m… Just nu har jag: marockansk mynta,grönmynta,krusmynta,äppelmynta och pepparmynta. Blir tokig för jag hittar det jag söker efter. Hjälp mig nån? Tack!
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Tack så mycket! Vad glad jag blir:D

De flesta myntor är inte fröstabila och fröförökade plantor blir sällan lik ursprunget. Tyvärr är det vanligt att det säljs fröförökade plantor. Mest typiskt är att den pepparmynta som säljs i normal handel är till stor del INTE pepparmynta.
#3 okey. Tack för informationen, det visste jag inte.Vad är skillnaden? Hur är det att så Myntor? Är det lätt? Har köpt alla som plantor och dom växer stort. Förutom grönmyntan som jag ska plantera alldeles själv och hoppas på det bästa. Har allt i min inglasade balkong.

Frösådd pepparmynta har inte den mörkröda stjälkarna och har svagare smak.
Oki,då vet jag. Tack
Jag har också en fråga om mynta om det är okej att lägga in det i den här tråden.. Jag är nybörjare och sådde grön- och pepparmyntafrön i en liten kruka på ungefär 10x10 cm, dvs jag bara strödde en massa frön på jordytan och väntade glatt.
Nu kommer det ju upp massor av små gröna skott men min undran är om det är alldeles för många/kruka, vad som är lagom antal frön att peta ner i en sådan kruka? Skall jag gallra? Hur många skott skall jag spara isåfall?
MVH en förvirrad och vetgirig förstagångsodlare
Gallra om det börjar se trångt ut och spara då de som ser friskast/tjockast ut.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

När du har sått frön så får du inte äkta pepparmynta och knappast grönmynta. Många gånger brukar man kalla okända sorter som grönmynta, så egentligen är alltihopa grönmynta.
Jag köpte sticklingar av chokladmynta på Tradera. Det är en mynta jag verkligen kan rekommendera. Doftar helt underbart av mintchoklad.
Den har övervintrat här i zon3 i två vintrar nu.
Jag har läst att pepparmyntan ska tåla sol och halvskugga. Isf vet nån varför den sloknar? Dom andra myntorna mår bra och jag toppar av dom lite då och då. Alla står i krukor.
Pepparmynta trivs nog bättre på friland. Kanske för varmt på din inglasade balkong? Blir ju skillnad om solen lyser ute eller genom glasruta. Kanske går det bättre i skuggan?

Myntor (utom dvärgmynta) vill ha tyngre jordar och alltså ganska sval jord. Krukodling är därför inte så lämpligt och därutöver vill de ha möjlighet att sprida sig. En mynta som står i kruka eller instängd kommer att dö förr eller senare eftersom de bildar toxiska ämnen som dödar den. Inbstängda plantor bör omplanteras varje år och jorden byts.
Jag bytte den till balkonglådan igår och den verkar betydligt friskare nu. Japp, men jag ser till att dem får luft oxå så jag har öppet på dagarna. Som tur är har jag nät också så inte katterna trillar ner.