Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterrabatterperennerannueller
Läst 2248 ggr
irma
1

Ny här - Moses Brinnande Buske

är lite kort tänkt ibland.. tänkte inte på  att detta forumet finns. Men nu har jag äntligen hittat hit,,har varit länge på svensknatur.ifokus men har även intresse i blommor och sånt.,

Enf fråga..någon som har erfarenhet av Moses Brinnande Buske? Den är så vacker men har läst att man kan "bränna" sej av den pga en olja som finns i blomman och frökapslarna + att den kan självantända så jag är i valet och kvalet om jag ska ha den,.har beställt frön men är den itne bra att ha så slänger jag dom,,,

är det i fel grupp kanske någon Sajtvärd flyttar den till rätt grupp

Christina
0

Har aldrig hört att den kan självantända. Däremot kan växtsaften ge hudirritationer. Men det gäller för så många andra av de blommor som vi älskar att odla, så du får vara varsam och använda trädgårdshandskar.

irma
0

man kanske vågar så frön då,,, den är ju underbart vacker,, kanske många insekter gillar den också..  :-) tack för ditt svar..

Christina
0

De avger eteriska oljor som man kan antända med en tändsticka en varm sommardag. Om man har tur.

Och - ja - insekterna dras till den.

Nattviol
0

En till fördel… rådjuren äter inte av den växten!

Jag tycker Moses brinnande buske är fin och man kan ju plantera den så att man inte av mistag kommer åt den.

Bjornen
0

Mose brinnande buske kan ge hudskador vid beröring av växten under soliga dagar och är beroende hur känslig man är. Vid riktigt varma högsommarkvällar kan gasen som avges från blommorna antändas. Jag har själv provat på det, men tyvärr trivs den inget vidare i min leriga och vinterfuktiga jord. Den är lite svår att övervintra fröplantorna under första vintern och behöver pysslas om ordentligt.

irma
0

hade tänkt plantera den i kanten på skogen här hemma, tror den skulle trivas där. Jag brukar täcka alla rabatter och rosbuskar rejält med löv, och hittills har allt klarat vintern.
Den är ju suveränt fint med sina blommor,,, har den någon doft?

Christina
0

Oljorna som utsöndras från hela busken är starkt aromatiska, så - ja - den doftar mycket.

irma
0

härligt..ska nog plantera den ändå,, spännande ska det bli.