Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterfröerfrösådder
Läst 7295 ggr
Linnea
3

Avokado

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är min avokado. Jag planterade kärnan nån gån i början av året och jag gav upp ganska snart, den verkade inte vilja gro. Det gjorde den faktiskt, men det tog nog 2-3 månader.

Nu är den så här stor, nästan en halv meter. Den växte väldigt långsamt de först 10-15 centimetrarna men sen tog den ordentlig fart. Nu går det långsammare igen. Den behöver kanske extra ljus på vintern? Vad ska man köpa för lampor? Den står på ett bord för bladen är så långa så den blir lite mosad i fönstren.

Skynda långsamt så går det fortare.

Linnea
0

Nåt tips på bra lampor och var man kan köpa dom?

Lill-Kisse
0

Oj, så roligt! Sätta Avokado måste jag också prova.
Det där om belysning av växter kan jag just inget om. Fråga i en riktig lampaffär vad som är den rekommenderade styrkan på sådan lampa eller om det möjligen ska vara lysrör.

Bjornen
1

Toppas under våren för att förlänga den möjliga livslängden inomhus, då de snabbt växer sig över rumshöjden.

Den klarar sig med mindre ljus under vintern men bör stå nära fönster.

Linnea
0

#3Hur snabbt då? Ser dom inte konstiga ut om man toppar dom? Problemet är att bladen blir lite gula när dom ligger mot dom kalla fönsterrutorna så den får nog stå lite längre in.

Bjornen
0

På 2-3 år har de växt mig ur huset och jag har måst kastat ut dem, när jag inte toppat dem. Inga växter vill ha bladen mot fönsterrutorna och under sommaren blir de brända av solvärmen.

Linnea
1

#5 Just därför kan jag inte ha det i fönstret, mina fönsterbrädor är inte så breda som detta lilla träd.

Var ska jag toppa dom då? Hur många blad ska man spara och när görs det bäst?

Bjornen
0

Du kan nypa av den översta toppen. Det behöver inte vara mer än några mm. Men vänta till våren då ljuset har återkommit.

Linnea
0

Ok ja den växer ju inte precis nu så den blir kanske inte så mycket högre innan dess. Tack för svar!

Lill-Kisse
1

#6 Jag tycker att det bör vara snyggt att placera avokadoträdet på golvet nedanför fönstret. Du kan ställa den på en pall, om du tycker att den inte ser tillräckligt hög ut än.

Linnea
0

#9 Jo det kan jag förstås göra. Får ta och leta rätt på en pall då!

Ove-D
0

Jag har testat nån gång att sätta avocadokärna i jord, men då har jag inte förgrott så det är kansek därför jag misslyckats…

Bjornen
0

Avokado är lätt att odla i kruka och fröet sätts direkt i kruka, men de växer ganska fort ur huset.

Linnea
0

Okej nu börjar det bli vår. Trädet står sedan en tid på en piedestal i fönstret. Har börjat växa rejält igen. Har fått två långa sidogrenar men själva trädet är ca 60 cm. Ska den toppas fast den inte har nått den höjd jag vill ha på den? Vill ha ett stort träd, typ takhöjd..om det är möjligt att ha det så.

Ove-D
0

Mina avokadoplantor bar börjat växa mycket nu. Särskilt blivit grövre i stammarna. Men de växer olika på höjden. Hur ofta vattnar ni era plantor? För jag upplever att de dricker mycket…

Ove-D
2

Jag har förgrott mina kärnor… Det verkar som de tar sig bättre då… Jag har skurit ett jack i botten på kärnan.

Ove-D
0
thildatessie
1

Är plantan i sig giftig för djur? Avokado är ju giftig för de flesta djur..

balkongodlare
0

#17: Ja, plantan är giftig.

thildatessie
1

#18 tack :)

Ove-D
0

Finns det olika sorters avokado? För vissa av mina plantor har alldeles röd stam och andra gröna…

zavano
0

Hur går det med avokadon??