inglasad balkong
Hej har inte skrivit innan här
men undrar om någon har erfarenhet från att odla örter på en inglasad balkong vill gärna ha massa tips, tänkte göra ett försök nu till våren då jag går en distanskurs om läkeväxter.
Verkar dock inte vara många där som just ska odla på en Inglasning tänkte därför fråga här om det går bra.
Tack på förhand
hoppas det inte är för mycket stavfel 

Många torrjordsväxter går bra att odla på en inglasad balkong om det hålls frostfritt under vintern och det finns ventilationsmöjligheter på sommaren. En del klarar också frost och några behöver frost. Däremot vill en del ha djup jord och vinter och de lyckas inget bra i kruka.
ok ej min inglasning kan man öppna så det är inte igen stängt på sommaren men på vintern brukar jag bara öppna om jag ska vädra. Man kanske ska tänka på att ha stora krukor, med mycket jord.
jag har några favoriter som jag tänkte på
Citronmeliss, Salvia, Rosmarin, pepparmynt ha,
ska även prova lakritsrot som jag ska få av lärarna på kursen
Någon blommande ört också kamomill lavendel eller ringblomma

Salvia, lavendel, rosmarin och lakritsrot är inga problem att odla i kruka. Den ettåriga ringblomman går också bra i någorlunda djupa krukor och även kamomillen bör gå bra. Citronmeliss är lite sämre och pepparmytan kommer inte att trivas.
Tack så mycket för råden återkommer senare om jag har mer frågor.
Varför kommer inte myntan och citronmelissen att trivas i kruka??? Jag hade kryddland i stora krukor på min inglasade balkong när jag bodde i Skåne och de kryddväxter som trivdes bäst under de åren, var myntan och citronmelissen.
okej jag bor också i skåne man kan kanske testa då vem vet kanke blir bra ändå………

Både citronmeliss och pepparmynta är mera vattenälskande och vill gärna ha tyngre lite mer fukthållande jord och är inga direkt värmeälskande växter, vilket kan medföra att det blir för torrt åt dem särskilt på vintern och även för varmt åt rötterna på sommaren. På sikt kommer pepparmyntan att dö bort om den inte får möjlighet att sprida sig. Starkt spridande växer bildar snabbare självtoxiska ämnen som på sikt dödar växten.
okej kanske testar vi får se har inte bestämt mig än
Tack i all fall……….
Jag har en jättebuske citronmeliss i en torr klippskreva i lättgenomsläpplig mager barrskogsjord som har stått där i runt 10 år, det är gassande sol och den får sällan vatten så, så kinkigt är inte den växten enligt mig + den har frösått sig överallt. Myntan funkar dock inte där citronmelissen är så den odlar jag fortfarande i kruka och det är inga problem men jag brukar ju omplantera den varje år + jag skär bort en del ifall det har fyllt krukan helt.
Finns tydlingen olika erfarenheter av detta med plantering tack för råden får kanske prova själv för detta gör mig lite nyfiken, på dessa örter.
jag har både mynta (olika sorter!) och citronmeliss i sandjord/moränjord i syd/väst läge(skåne). dom får inte extra vatten och dom frodas ordenligt.
jag har också mynta på balkongen här, utan problem. i syd/öst läge zon 3-4. låter man den inte att torka ut så kommer den trivas. och dom är lätta att föryngra.
Rosmarin,Lavendel,salvia kommer trivas väldigt bra på din balkong, hur kallt får du på vintern?
alla dom ovan vill ha någon frost natt. och Rosmarin tål ca ner till -10c i kruka utan att skadas. salvia och lavendel tål vintern bra i kruka om det gäller för milda zoner.bor du i skåne skulle jag tro att alla dessa klarar vintern utan problem.
Lagerblad är också en trevlig växt som du kan ha på din balkong, den tål också en hel del frost i kruka ca -10c -12c. håll dom torra och ev skydda dom om det blir väldigt kallt.
andra örter/kryddor du kan testa är
Johannesört (finns olika),Timjan,Malört(finns olika arter),Isop,olika lökväxter,Oregano,Björnrot,Måra,Nepeta
kul med ännu mer tipps
Hur kallt det blir beror på hur kalt det är ute enligt min termometern brukar det vara 7 grader mer därinne än vad det är utaför balkongen om jag håller den stängd vill säga
Jag tror jag har zon 1 För jag bor nordväst vid kusten i skåne Helsingborg närmare bestämt.
där du bor klarar sig dom flesta som du vill ha.

Jag har mynta i en stor oval gammal zink-balja. Fungerar jättebra, får en balja vatten då & då.
Mina planter har börjat komma upp ca 3 cm inte så mycket, men ska plantera om dom när dom är tiilräckligt stora …..
Så då får vi se vad jag planterar dem i.
En Zink -balja låter bra tycker jag…………….

….och snyggt, med zinkbalja !! Det är lecakulor i botten och dräneringshål.
Får jag fråga var du har dräneringshålen, om det finns i botten är det kanske svårt att ha något under så att inte det läcker ner till Grannen…….. 

Joo det är i botten….men eftersom baljan är så stor sååå är det ytterst sällan det rinner ur.
Det ska jag testa om jag hittar en sådan till en billig peng…
kanske kan man få tag på någon loppis eller så har sett i affärer men där är dom så fruktansvärt dyra om man ska komma upp i storlek……….

Mmmm loppis funkar….eller någon mor/far-föräldrar.
Ska leta………..
Tack för tipset

Vill bara skriva under på Myntadöden. Hade pepparmynta i kruka och den dog, trots vattning.
Nu befinner sig olika myntor i en köksbädd tillsmmans med indiankrasse timjan, jordärtskocka, smultron och lavendel. Det är i en bostadsrättsförening jag bor på . Så flera har satt i denna köksträdgård. Och mynta sprider sig som bara den. Och håller man inte efter jordärtskockan gör den väl detsamma.
Själv ska jag göra en sparrishäck på min koloni…hade jag tänkt.

"11 nämner johannisört, det finns 2 sorter, oäkta(här finns kanske fler varianter, men ej äkta) och äkta - vill man odla johannis för att använda för dennes egenskaper så är det viktigt att man har den äkta, annars har den inte samma egenskaper.
Vacker som blomma och en underbar medicinalväxt :)

Kanske skulle skrivit tydligare :) det finns fler sorter, men för mig är det så jag delar upp dom, äkta och oäkta - 2 sorter, går då efter egenskapen som medicinalväxt. :)
Jag har planterat den Äkta johanesörten på prov
ska bli kul och se om den tar sig nu är den bara några cm stor………
Flera planter i en stor kruka borde vara bra tror jag…….

Totalt finns omkring 400 arter av johannesört och 7 av dem finns vildväxande i Sverige. Äkta johannesört blir lätt ett ogräs med sin rotskott. Den mest vanliga arten är den fyrkantiga (fyreggade).

Vilken av johannesörten blir man lila av ? Jag blandar alltid ihop dem.
Om jag har rätt nu så ska det vara den Äkta Johannesörten, men färgämnet skulle vara rött men jag kan ha fel………..

De flesta om inte alla har ett rött färgämne men den äkta johannesörten har mest färgämne åtminstone av våra odlingsbara.
Jag har ett specialställe där jag plockar Johannesört och gör min favorit "julnubbe"…så gott.
/Maria
#2-3 Var får man tag på lakritsrot och hur växer det?