Trädgård iFokus

Trädgård

Etikettkrukväxter-utomhus-krukväxter-inomhus
Läst 13605 ggr
beem
16

Orkide med gula blad

Jag har en orkide  (brudorkidé Phalaenopsissom står i genomskinlig kruka med jord avsedd för orkideer.  Jag vattnar igenom den rejält 1 gång/vecka - låtter vattnet rinna av så inget vatten står kvar under krukan. Ibland spolar jag ned i krukan direkt från kranan. Såg en film på Blomsterlandet att man kunde göra så.

Det verkar som det nu har blommat ut för inga nya knoppar kommer  men nu börjar bladen bli gula. Är det normal eller vad kan det bero på - för mycket vatten  ?

Sorg är kärlek som blivit hemlös

keptak
0

Jag vet inte vad det beror på då jag aldrig haft det så, men jag vattnar mina orkidéer kanske varannan, var tredje vecka på sommarhalvåret. Man brukar se på krukan om det är fuktigt, och är det det ska man vänta med att vattna. Man kan också känna om den är tung eller lätt. Är den tung är det vatten i och vattningen kan vänta. Jag gör som du när jag vattnar.

Jag har läst på andra ställen, och för flera är det för att de gett för mycket vatten. Så prova med att inte vattna på ett tag.

beem
0

# 1 Ja då är det säkert vattningen. Då ska jag testa att dra ned på vattningen.

Tack för ditt svar.

keptak
0

Så lite så. Hoppas det löser sig! :)

chokladfudge
0

När jag har fått gula blad på någon av mina har det berott på att de haft för mycket sol

keptak
0

#4 Ja det skulle det ju också kunna vara. De ska ju stå ljust men ej i direkt sol.

grodprinsessa
0

Jag tror den har bränt sig… men min orkidé byter faktiskt blad ibland och även alla mina föräldrars gjorde det när dom var helgalna på det och hade upp mot 50 olika sorter.

Bara för att något är och alltid varit betyder inte det att det är rätt.

beem
0

Ja inte för att vi haft mycket sol under våren men den kanske är känslig. - solfattigare  vår får man väl söka efter långt tillbaka. 😡

Jag ska testa att flytta den och hoppas det fungerar.

Tack för era svar.