Odla grönsaker!
Hej :)
Jag är helt ny på odling osv. men har precis flyttat till ett stort fint hus med en stor trädgård så jag tänkte jag skulle testa!
Min fråga är, måste man sätta fröna inomhus, och sedan flytta ut dem i trädgården, eller kan man sätta de i trädgården direkt? Min andra fråga är när ska fröna sättas inomhus resp. utomhus? Är det redan nu? :)
ha en trevlig dag allesammans!
Huruvida du ska förodla beror på vad du vill odla. Satsa som nybörjare på sådant som inte behöver förodlas alternativt köp plantor från plantskolan.
Huruvida fröet kan direktsås samt när det ska sås står på förpackningen.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Så klart du skall testa. Börja med enkla saker som potatis ärtor m.m. Var i Sverige bor du? Det är skillnad på när man kan så i Skåne eller i Norrland.

Beroende vad man ska odla så finns det alltid något som går att så eller är lämpligt att så och det gäller i princip hela året, dock är månader november-december minst lämpliga. Direktsådd utomhus kan ske april-oktober/november. Inomhus kan sådd ske januari-juni.