Pallkrageodling kittlar
Funderar på upphöjda bäddar och tänker då automatiskt pallkragar. Men maken är skeptisk och menar att de inte kan hålla. Hur kan man annars göra? Sten? Pil? Vad?
Jag har grävt ner stenar typ leca som "grund" i ett hörn av trädgårdslandet o lagt pallkragar ovanpå. I en växer det vildsmultron o i de andra 2 brukar jag så sugar snaps o ruccola. Kragarna har stått 3 år nu o håller fortfarande måttet.
Året innan jag la ner dem i trädgårdslandet stod de på gräsmattan, fodrade m tjock plast o fyllda m 50/50 sand o jord, täckte m gräsklipp. Tror att jag hade knölfänkål i dem den sommaren, de växtre som ogräs, så kör på!
De allra första året m egen trädgård körde jag m 3 ordentligt höga jordbäddar (ca 50 cm höga). Vi grävde ut o la välbrunnen gödsel o halm längst ner. Sedan fyllde vi på m matjord o sand o grävde ner en massa löv på höstarna o gräsklipp på somrarna. *Jisses* vad det växte! Har aldrig fått så stora jordärtskockor ngt år efter att jag la om trädgårdslandet till ett mer traditionellt utformat land.