Kinesisk härstamning - hjälp o tips, tack!
Ni som kan så mkt om växter kanske kan ge mig råd o tips!
Har börjat fundera på en rabatt till mina döttrar ära. De är adopterade från Kina o jag vill ha förslag på växter som ursprungligen kommer från Kina m omnejd.
Jag bor i zon 6-7 o rabatten kommer att ligga på västersidan av huset, ca 1 m från husväggen m full sol hela em o kvällen. Varmt, torrt o relativt vindstilla.
Jag tänker mig den som en stor fyrkant, ngt upphöjd (stenkant) o jag skulle väldigt gärna vilja ha ett plommonträd i mitten…kan det ordnas tro? En ring m sten runt trädstammen för att skydda den el klarar rötterna att stå ngt högre (30 cm?) än markytan…jojo, planerna är stora men frågan är om de kommer att realiseras/fungera!? :)
Det blir värre att fixa en rabatt till sonen…han är från Colombia…får nog köpa ett växthus till i sådana fall… :)
Perenner brukar ju funka bra i norr tack vare snötäcket så dessa borde du kunna ha:
Plymastilbe, Astilbe chinensis (NÖ Asien, Japan), det finns många olika namnsorter.
Sommaraster, Callistephus chinensis (N , C och Ö Asien), det finns många olika namnsorter.
Sommarnejlika, Dianthus chinensis (Kina, Korea), finns i många namnsorter
Kinesisk smörboll, Trollius chinensis (NÖ Kina)
Vanlig luktpion (Paeonia lactiflora) kommer också från Kina och de brukar vara härdiga ända långt uppe i norra sverige.
Vissa vårlökar borde också funka ex.
Kinesisk blåstjärna, Scilla scilloides (NÖ Asien, Japan, Taiwan)
Du kan nog även lyckas med någon lägre kinesisk en (Juniperus chinensis) det finns ju många små eller markkrypande namnsorter och täcks de av snön så har de ju bra isolering.
Sedan finns det ju faktiskt många rosarter som kommer från kina som kanske funkar i skyddat läge ex.
Kinesisk gulros (Rosa hugonis) härdig till zon 5-6.
Mekongros (Rosa forrestiana) härdig till zon 5
Honungsros (Rosa helenae) härdig till runt zon 5
Alla sorter som hör till mandarinrosorna (Moyesiigruppen) här är några namnsorter i denna grupp:
Nevada zon 6
Marguerite Hilling zon 6
Geranium zon 6
Tog en liten titt i SKUD och jag fick 250 träffar när jag klickade i Kina i sökfältet (vid avdelningen växtnamn) det verkar finnas massor av Akleja, stormhatt, berberis, riddarsporrar, oxbär, try, spireor mm. som kommer från Kina så det blir nog inga problem att hitta härdiga växter från det området i världen.

Vallmo för sonens rabatt - eller är det för provokativt? Annars kan man ju blanda friskt med alla möjliga ljuvliga sorter.
Tack Åsa! Det största problemet är väl att se bortom de "vanliga" blommorna…riddarsporrar, aklejor o plymspirea har jag full av redan.
De är tyvärr så vanliga att man inte tycker att de ser sådär asiatiskt eteriska ut… ;)
Självklart ska pojken ha vallmo! ;)