Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterprydnadsträdbuskarklätterväxter
Läst 4887 ggr
Minsie
0

Hortensia - Endless Summer

Köpte en blå (naturligtvis) Endless Summer Hortensia. Jag satte bara ner den i gräsmattejorden. Den ska ju ha sur torvjord med lågt ph för att bli blå och inte rosa och för att trivas.

Ska jag plantera om den med Rhodhodendronjord eller hur länge dröjer det, tro, innan den visar om den trivs som den är och man vet om den utvecklar rosa eller blå blommor…? Nya blommor på den blir intensivt blålila… så där ljuvlig i färgen som jag vill ha den - men det kanske dröjer ett tag innan den etablerat sig och den verkliga trivselfaktorn slår in? Zon3.

Christina
0

Köpte också en Endless Summer förra året. Går nu och väntar på att se om den överlevt vintern. Det har kommit små bladskott men om den kommer att blomma igen återstår att se. Den här hortensian ska till skillnad mot de flesta andra sorter blomma på årsskotten, så lite hopp har jag.

Om du sätter den i rhododendronjord och dessutom gräver ner lite rostigt järn (gammal spik t ex) så har du gett den de bästa förutsättningarna för en blåblommig blomning.

Bjornen
0

Om man har normal jord tycker jag att okalkad torv och gödsel är bättre än rododendronjord. Det blir mycket billigare och också mycket bättre.

Mervi
0

Jag köpte en gång en rosa hortensia och fick underbart blå blommor på den som senare skiftade i lila. Det var nog jorden som var järnrik?

Christina
0

Härligt för dig. Jag har så mycket kalk i jorden att jag inte lyckas få min Endless Summer att skifta åt blått, även om jag öser allt järnskrot jag kan hitta ner omkring den.

MarieS
0

Jag har lagt en gammal rostig burk i en glassbytta och hällt på vatten, sen när det blir sörjigt och brunt så häller jag på det på Hortenisan. Får se om den fixar detta. Annars är den redan intensivt blå, kanske trädgårdjorden är sur redan?

Christina
0

Min Endless Summer har inte blommat i år. Den har bildat friskt med blad men inga blomknoppar alls.