Fråga om lite tipps..
Okej, nu är det så att jag har hälften av min trädgård i en brant skråning upp mot en häck. Bilden visar skråningen från första sommarn vi bodde här. Sedan dess har mossan krupit in i trädgården från en granne som skiter i't, och förra året var mossans himmelrike så trots att jag behandlade mot mossa typ ett dussin gånger under sesongen med sista behandling i november är altså gräsmattan och skråningen rätt knökat med mossa nu.
Nu skall jag behandla mot mossan till helgen, och sen får vi se. Men det var denna skråningen då..
Som den är nu kan jag inte göra mycket annat än att klippa gräset. Med min fibro är det smärtsamt nog att klippa gräsmattan på platt yta, och det är när outhärdligt för mig att klippa i så brant skränt som detta. Mina drömmar har varit många.
En dröm var att hyra minigrävare, gräva mig inåt och mura stödmur, så får man en uteplats jag kan lägga tak på. Den drömmen dog brutalt när jag fick veta hur stora kampsten som ligger i botten som fyllmassa. En minigrävare klarar inte av dom. Inte en stor heller. Så jag fick skrota den drömmen.
Min nästa dröm var att okej, jag anlägger på vänstersidan små trappor på ungefär en meter och litegrann till rabarber, bärbusker och sådan. Jag har en trappa åt rabarber nu.
Sen tänkte jag göra typ… terasser i skråningen. Två stycken. Förankrat i botten förståss, och i trä i övrigt, så jag får ett trädäck till en murad grill och kanske plats för en hamock och lite längre ner ett trädäck med plats för matbord och stolar. Så behöver man en trappa så man kommer sig upp hyfsat lätt. Vid foten av nedersta terassen tänkte jag då en blomrabatt med murade kanter till mina rhododendron, dom skall ju ha sur jord, vilket gräsmattan inte vill ha..
Men jag faller då tillbaka på att jag måste göra jobbet själv, eller det kommer kosta dyra pengar att hyra hjälp, och jag pallar inte med grävandet.
Så jag kastar frågan ut i luften.. hur skulle du ha planerat en sådan skråning på lättaste vis, med minst arbete och låg kostnad? Vilka möjligheter ser du här? kanske jag kan få tipps och ideer på så vis :)
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.
Bild från andra sidan
Jag skulle anlägga ett stenparti, stenar kan man i bästa fall få gratis vid byggen osv (beroende på var man bor), med en naturstentrappa upp.

I partiet kan man sätta dvärgväxta Rhododendron, fetknoppar, gräslök osv. Precis nedanför på den plana gräsmattan skulle jag ha uteplatsen, tror inte att en uteplats högre upp skulle främja grannsämjan, då man lätt skulle se över häcken.
Angående gräsklippningen så kan du nog ansöka om bidrag till en robotgräsklippare från Norrbacka-Eugeniastiftelsen.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
problemet är att jag vill inte förlora den gräsmatta jag har som är plan.. jag har en uteplats redan utanför terassdörren, så att anlägga mer uteplatser på det plana utgår..

Vad menar du med att ni "behandlade mot mossa typ ett dussin gånger"?
Vad har du gjort då?
Hatar cancer och älskar vårlökar.
Använt mossmedel rekomenderat på granngården, en sån man blandar inn i vatten och vattnar med så mossan skall dö. Pga att vintern var så himla fram och tillbaka med regn och mildväder växte mossan typ genom hela vintern, den växer ju ner mot noll grader. Så jag fick behandla första gång i slutet på januari förra året.. Och i och med att grannen inte bryr sig kommer den snabbt tillbaka och drar sig in mot alla granntomterna, inte bara min. båda grannerna på var sin sida av mig har fått behandla presis lika mycket förra året.. :/

Det enda jag vet som hjälper mot mossa att att göda gräset. Att ta död på mossan utan att se till att gräset tar plats fungerar inte. Tror inte att grannens mossa växter så attans snabbt så att ditt gräs inte skulle kunna få fart. Mossmedel, kanske lite toppdressing, gräsfrön och gödning när det börjar växa.
Men om dinsluttning ligger i skugga så får du kämpa…
En del ligger i skugga, där är det absolut värst. Och jag både göder och lägger ut gräsfrön samt behandlar mot mossa enligt granngårdens anvisningar, men ändå vinner jag inte. Inte än iaf. Har även provat fler olika sorter gödning, från min egen pålles bajs till dyrt konstgössel, tycker hästbajset är absolut bästa gödningen iaf.
Men nu var ju min fråga om tipps på hur utnyttja skråningen :)

På de ställen då mossan är hopplös så låter jag det vara mossa. Det är grönt, och man behöver inte klippa det. perfekt! 😃
#8 det är ju iof sant :)

Jag har en granne som jagar mossa som du, utan att det hjälper. Själv låter jag mossan vara där den trivs (ett par skuggiga partier långt från grannen) och det är både fint och lättskött.
Eftersom du skriver att det finns stora stenar i botten på slänten, kan du väl riva bort ytskiktet (med minigrävare?), fylla på med fler vackra, stora stenar och grus. Plantera sedan stenpartiväxter som du fick tips om i #2.
Med lite tur, så kan det öppna sig en lagom stor glugg bland alla stenar där du kan ha en terass, åtminstone lagom stor för en vacker bänk att sitta och vila på ibland.