HJÄLP EN NYBÖRJARE
Har fått hem jordgubbsfrön (vita), och rosfrön.
Och nu är det så att jag aldrig planterat något i hela mitt liv (förutom kattgräs som jag misslyckades med 😟)
Så nu behöver jag hjälp. Hur gör man?
Flera i samma kruka?
Och hur djupt?
Ja allt behöver jag hjälp med
Du har börjat med svåra saker - eller åtminstone tidskrävande. Det tar lång tid att få jordgubbar om du börjar från frön. Köp kraftiga plantor nu i vår och gör i ordning ett litet land, så kan du få dina första jordgubbar följande sommar.
Jag misstänkte att det var ganska svåra saker. Men fick dom av en vän som tack för hjälpen. så det är väll bara att försöka sig på det.
Jo det var inga lätta saker rosfrön tar 2-4år på sig att gro och de behöver kallstratifiering och liknande (+ofta är inte Rosor fröäkta)
Vita jordgubbar, var hittade du fröerna? Trodde detta var en mutationsvariant och då kan man inte fröså. Ofta återgår de till ursprunget = röda jordgubbar alt. så är fröerna sterila när det handlar om mutationer.
Kolla tradera har hittat vita jordgubbar där.
Tradera = amatörer och av vad jag har sett är det enormt mycket lurendrejeri eller okunskap hos säljaren. Folk förstår helt enkelt inte att man inte kan skörda frö av hybrider eller andra icke fröäkta växter och sälja som äkta vara. Köparen får inte det som beskrivs eller visas på bilden men jag tror sällan köparen klagar för de tror nog de har gjort fel alt tar det för lång tid innan felet visar sig.
Man bör ha rejäl kunskap om växter och genetik för att kunna göra fynd på Tradera (själv är jag trädgårdsingenjör). Är ju inte heller ovanligt folk säljer rätt vanliga växter med roliga hittapånamn och priset kan vara 5-20ggr högre än vad man kan hitta hos de företag som säljer fröer men under växtens rätta namn
Själv har jag vita jordgubbar men aldrig sett några fröäkta frön just till växten därför jag undrade, de brukar nämligen förökas vegetativt.
Ja men om man nu är amatör så lär man väl märka det. Köpt tomat frön för 14 kronor med frakt. Tyckte det var helt ok och ja får ju tomatplantor av det och då är jag nöjd. Skulle jag köpa vita jordgubbsfrön och få röda spelar det liksom ingen roll. Får jag inga alls gör det heller inte något för då har jag iallafall provat.
Jag vet inte om dom kommer bli vita, antagligen inte då det står att rosorna ska bli svarta ch regnbågsfärgade (och det vet jag att det inte finns)
Men jag är glad vad jag än för upp ur krukan.
Men det är just det att jag inte vet hur man planterar och behöver hjälp på den punkten :)
Jag skulle göra så här: Till jordgubbarna, tag en kruka 10 cm eller något större. fyll med köpt jord, Hammenhögs är bra. Platta till lätt med t.ex.en tändsticksask. Vattna och strö ut fröerna jämnt över ytan. Täck hälften av fröerna med lite jord max 1/2 cm, (vet inte om dom gror bäst i ljus eller mörker). Trä över en plastpåse med något hål så det inte blir för fuktigt. Placera i soligt fönster.
Rosfröna: Gör på samma sätt men täck med 1/2- 1 cm jord. Behöver nog ett par veckor frost för att gro. Vet inte var du bor. Har ni fortfarande frost så sätt krukan ute, gärna inte för soligt och gärna vid en husvägg så det inte blir för blött. Annars sätt i kylskåpet ett par veckor och sedan ute.
Lycka till.