Trädgård iFokus

Trädgård

Etikettkrukväxter-utomhus-krukväxter-inomhus
Läst 8052 ggr
thildatessie
2013-04-22 13:09
0

När börja plantera ute?

När börjar ni plantera ute i krukor och rabatter? Jag ska göra fint ute på trappan och på balkongen någon dag när solen visar sig 🙂Visa gärna bilder!

VildaVittra
2013-04-22 13:52
0

När jorden reder sig, den uppländska leran är för blöt och kall än. Idag håller jag på med förberedelser, genom att skapa en halmbädd tillsammans med ströbädden jag mockade ut ur hönshuset. Orkar inte gå ut och fotografera nu, kom just in.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

VildaVittra
2013-04-22 15:38
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu blev det en bild, ska på med mer halm, lite jord och sen kratta upp två bäddar, men det får vänta ett tag.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

thildatessie
2013-04-22 15:54
0

#1 #2 Åh :) vad bra!

Jag ska göra fint i krukor nu i helgen tänkte jag :)

Åsa S
2013-04-22 16:12
0

Beror ju på vad man ska plantera penseer som tål minusgrader är det ju inga problem hålla på och plantera, de flesta sommarblommor som typ pelargoner lär inte klara sig ute än.

Tant Grön
2013-04-22 18:45
0

Jag orkar inte vänta tills jorden reder sej. Ett år satte jag potatis och lök när det fortfarande var tjäle på halva min odlingslott. Det gick bra och jag fick tidigast skörd av alla. Om jorden är lite blöt så kan man gräva eller hacka lite, så torkar den upp fort om solen lyser och det inte regnar. Potatis, lök, morötter, palsternacka m.m. kan man så/sätta väldigt tidigt.

thildatessie
2013-04-22 19:11
0

#4 har tänkt just penseer för katternas skull, de ska inte vara giftiga och min ena katt äter alla växter..

kickboard
2013-04-22 20:53
0

Sätter  ut krukor efter järnnätterna 10-11 juni.  Men redan nu har jag mina frösådder och omskolade plantor i det inglasade uterummet.  Blir det frostnätter får jag täcka med frostväv eller bubbelplast.

Lill-Kisse
2013-04-23 13:33
0

#6 I skyddade lägen som på balkong och intill husväggar brukar det gå bra att ställa ut krukor med Penséer till att börja med. Känsligare växter som t ex Pelargonia tål ingen frost alls.

Är man osäker på vissa växters tålighet, kan man ta in krukorna över natten tills risken för frost är över.

Bjornen
2013-04-23 14:37
2

Pense tål ungefär 6 minusgrader om de är avhärdade. Vanlig zonalpelargon tål en dryg minusgrad om de är ordentligt avhärdade. Hängpelargoner och de flesta andra pelargonsorter tål inte frost.

thildatessie
2013-04-23 19:45
0

Penseerna ska funka bra här :)

Love-
2013-04-24 11:12
0

har haft mina penseerna ute ett bra tag nu och dom trivs hur bar som, dom växer och mår bra :) fast ifs har inte jag haft minus den senaste månaden iheller

Besök gärna min FB:sida:http://www.facebook.com/RosaliesDesign och min hemsida http://www.rosaliessmycken.n.nu/
 Medarbetare på återbruk , trädgård och Feminism