Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterprydnadsträdbuskarklätterväxter
Läst 5145 ggr
Marleneojol
1

Thuja. Hjälp!

Vi planterade små Thujor i höstas ute i vår koloni. När vi sen tittade till dom i vintras var dom bara hälften så stora & nästan helt rensade. Antar att kaninerna har varit hungriga. Hade vi bara vetat det från början så hade vi fixat en inhängnad direkt efter planteringen. Som det var nu så var det tjäle i marken & vi kunde inte få upp något vidare stängsel men det verkar ha varit tillräckligt för att hålla ute hungriga djur.

Min fråga är hur tålig thujorna egentligen är. Kommer dom att ta sig? Hur mycket växer dom på ett år? Vet inte om vi ska vänta & se om dom tar sig eller om vi ska passa på nu under våren & plantera nya thujor (vilket vi egentligen inte vill då häcken kommer att bli dubbelt så dyr som vi hade planerat från början). Men måste man så måste man.

VildaVittra
0

Finns det grönt kvar på kvistarna så borde det inte vara något problem. Jag skulle avvakta.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

beem
0

Thuja är väldigt tålig. En bekant till mig har klippt alla grenar upp till toppen och låter den växa som en uppstammad växt. Inga problem - den är hur fin som helst.

Sorg är kärlek som blivit hemlös

Bjornen
0

Ganska säkert är det rådjuren som ätit av dem, då de är väldigt förtjust i tuja. Tuja är en av få barrväxter som kan skjuta nya skott från gammal ved.

Marleneojol
0

Det är väldigt goda nyheter. Jag hoppas att dom tar sig. Än så länge är dom lika små som i vintras men växtperioden är väl kanske mer under vår/sommar?!?