Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketter: fruktträdbärbuskarbärväxter
Läst 5729 ggr
[NinaCrown]
0

Bärväxter på balkong med morgonsol?

Jag skulle behöva lite hjälp angående diverse bärväxter 🙂 Det är så att jag är inne på min första vår med balkong, och vill gärna ha något trevligt att odla där ute. Än så länge ligger tankarna mest på sallad och örter men skulle älska att ha några bärväxter då det är något jag tycker om att äta mycket av.

Mitt problem är dock att jag har morgonsol på min balkong, jag tänkte försöka mig på några jordgubbssticklingar ifrån min fars trädgård då de lämnar mycket bär trotts att de inte får så galet mycket sol… Men vad mer kan jag ha? Kanske blåbär?

Då det ändå är en balkong kan jag ju tyvärr inte heller ha stora buskar vilket är tråkigt då jag tycker om krusbär och vinbär…

Just nu ligger solen på fram tills ca 12-1. Har en liten citronmellis i köksfönstret som är i samma vädersträck och den har växt på fint och får nya blad hela tiden om detta ger en hjälpande indikation 😛

VildaVittra
0

Björnbär växer på höjden om du binder upp dom. Vinbär går annars att stamma upp till ett litet träd, då känns det inte så stort.

Vinbär Ribes sp.http://www.alltomtradgard.se/faktabank/tradgard/gronsaker-frukt-bar/vinbar-ribes-sp-17715

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[NinaCrown]
0

#1 Jag tänkte mer på rötterna när jag tänkte på att buskar inte är så passande. Balkongen är väldigt smal förutom en sittdel som är lite större, så tror inte jag får plats men en kruka som är stor nog 🤔

VildaVittra
0

Krukor måste inte vara runda, buskar trivs alldeles ypperligt i långsmala krukor. Kom på att du faktiskt även kan ha hallon.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[NinaCrown]
0

Sant sant :P Får se om jag hittar några ordentliga långsmala. Hur stora tror du de kan behöva vara på ett ungefär?

VildaVittra
0

#4 Gödslar/ger kompost ordentligt och byter jord då och då (nu pratar jag år) så räcker nog en 10 liters, men då blir inte busken så stor. 20 liter är nog det optimala för buskarna.

Hur breda får krukorna vara?

[NinaCrown]
0

#5 Skulle nog säga absolut max 45cm så det går att städa bort gamla löv och dylikt runt om utan att bryta rygg, armar och nacke under processen 😛

VildaVittra
0

[NinaCrown]
0

Sedär ^^ Ser ju jättebra ut, då kan jag sätta den utmed balkongen och fortfarande hålla rent runt om.

Har du förslag på något mer än björnbär, vinbär och hallon? Vill ha lite att välja mellan nämligen 🙂

Vad tror du om en mindre blåbärsbuske, lingon eller kanske krusbär? Går det att ha rabarber i en kruka eller blir de för stora med bladen? Har endast sett dem få leva fritt (nästan som ogräs till och med 😛) i större trädgårdar.

Vinbär är jag dock väldigt intresserad av så de har en balkongkruka reserverade för sig 😃

VildaVittra
0

Du kan ju spaljera fruktträd alt köpa pelarträd. Sen kan du driva rabarbern under en kruka, så tar den inte så mycket plats. http://alterhedens.se/page14.php

Amerikanska blåbär och tranbär lär fungera.

[NinaCrown]
0

#9 Tack så mycket för all hjälp 🙂 Nu har jag mycket mer att gå efter i mitt balkongplanerande!

Bjornen
0

Blåbär och tranbär är nog det svåraste att odla i kruka. Blåbär behöver dessutom två olika sorter för att ge bär i någon omfattning. Buskar och träd är svåra att odla i kruka utan markkontakt. Största problemet är att frosten kommer underifrån och det är så onaturligt. Kan lyckas men de bör täckas speciellt underifrån. Jordgubbar och smultron kan lyckas mycket bättre. Även rabarber kan odlas i kruka men de behöver riktigt stora krukor med riklig gödsling och vattning.

[NinaCrown]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#11 Hittade några mindre blåbärsbuskar på plantagen som jag funderat på, så att ha flera plantor av just dem blir inte jätteproblem skulle jag tro. Men problematiskt med frosten… Hur gör man för att förhindra frost underifrån?

Kan bifoga bild på planlösningen där man även får se balkongen. "Gångarna" på sidorna är ca 55-60cm breda.

VildaVittra
0

Genom att höja upp krukan från golvet och tex ställa den på halm vintertid. Halmen kan du sen mylla ner i jorden som jordförbättring.

På den där balkongen skulle jag sätta hjul på alla krukorna. I den lilla plutten vid duschrummet skulle jag ställa ett träd, eller kanske rabarbern.

Tant Grön
0

Går också att ställa på frigolit, men halm är ju bättre för miljön. Jordgubbar har jag haft i amplar, det borde också gå i balkonglådor, som du vintertid kan ställa intill väggen och täcka. Smultron går säkert också bra. Rabarber har jag haft i kruka i två år. Jag tycker du skall experimentera och satsa på det du tycker är gott. Kanske en härdig vindruva kunde slingra upp någonstans, beroende på var i Sverige du bor förstås.

Tant Grön
0

Tänk på att blåbär måste ha sur jord. Som ogödslad torvmull.

[NinaCrown]
0

Jo, halm känns lite bättre ur miljösynpukt. Har även haft jordgubbar på balkong tidigare i avlånga balkongslådor men då med lunch- och eftermiddagssol, och det gick väldigt bra. De gav bär under flera år även fast de inte var täckta, dock hade de tagits ner och ställts i ett hörn där det var mindre blåst och nederbörd.

Vill helst ha blåbär, jordgubbar samt rabarber då det är vad jag tycker mest om att äta, men tänkte som sagt även ha lite sallad och örter som går åt både till mig och mina fåglar.

Bor för övrigt i Västerås 🙂