Svart ohyra på vitlök
Upptäckte idag miljoner små spindelliknande kryp på mina solovitlökar (ej planterat, köpt i nät på ica), och dom satt mest på groddar som hade börjat komma ur lökarna. Såg mycket ut som fästingar, och var väldigt slöa. När man mosar dem blir det lila?
Vad kan det vara för ohyra jag fått in? har storstädat och slängt eländet i en påse i frysen, vill ju inte få ett myller i soppåsen innan jag hinner ut med den!
Gissar svarta bladlöss. ingenting som är farligt för dig och det är inte säkert de går på annat än vitlök många bladlusarter går bara på ett eller ett fåtal växtslag.
Ja jag var också lite inne på det, vissa bilder på google ser precis ut så som de gjorde, och andra inte.
Finns många olika arter svarta bladlöss de kan vara både smala och runda stora och små man måste veta vilken art bladlöss det är ifall man ska se bild och de ska se exakt likadana ut.

Vanlig lök brukar ofta angripas av bladlöss men oftast mera gröna. Sköljd av dem och använd lökarna. Lite extra protein om någon stackare skulle komma med i maten.
ring affären där du handlade dem, så de kan ta bort innan det sprids till hela grönavdelningen.. usch va obehagligt…
Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃
#4 Haha men ush, hela lökarna var förstörda! Inte sugen! 😃
#5 Osäker på inköpsställe då jag varierar mellan 3 olika butiker 😕
ring alla tre
Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃
Kanske bäst ja, jag får göra det.
Tänk om det inte är bladlöss. Solovitlök importeras från Kina. Tänk om det är någon ohyra som vi inte känner till här, tänk om den sprids i Sverige. Som typ mördarsniglar.
om de tar sig ur min frys då vette katten 🤔 har kollat noga flera gånger, verkar ha fått bort allt. Dom var så slöa och flertalet var redan döda, så jag tvivlar på att de sprider sig nämnvärt.
Flertalet googlingar säger att andra fått hem samma sak, men jag vet som sagt inte exakt vad det är, bara att det verkar hända då och då.