Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterprydnadsträdbuskarklätterväxter
Läst 6571 ggr
Minsie
0

Skillnad på Schersminer?

Jag har köpt en Doftschersmin med dubbla blommor. Men kommen till jobbet så står det ett flertal såna där - och jag gillar tyvärr inte doften - luktar som tvål… Sedan finns det ju Smultronschersmin, som tydligen ska dofta smultron/jordgubb.

Sedan finns det åter dom som säger att dessa olika Schersminer inte skiljer i doft utan i UTSEENDET: smultronschersminen har lite rött i blomman. 

Några erfarenheter?

Bjornen
0

Normalt brukar ma räkna med föiljande schersiner:

Guld schersmin gulbladig och mindre blomvillig

Doftschersmin  som finns i flera sorter och en ny sort finns med svagare doft.

Smultronschersmin som doftar mycket starkt av smultron och md mindre blommor och låga buskar.

Norrlands schersmin med svagare doft

Kameliaschersmin med dubbla väldoftande blommor.

Det finns ytterligare några sorter och arter varav jag har några, men de finns sällan i handeln.

Minsie
0

Tack, då tror jag att jag tar och flyttar min min doftschersmin och tar dit en smultron i stället.

MarieS
0

Så då har jag kommit fram till litegrann om min schersminer. Det jag köpte var inte alls en doftschersmin, utan hade fått en Kameliaschersmin. Underbart fin. Doftar inge särskilt. Köpte en smultron, som doftar Helt Underbart. Sen har vi en jättestor buske, stor som ett träd, som också visst var en schersmin och inte doftar alls.