Trädgård iFokus

Trädgård

Etikettträdgårdsarbete-i-största-allmänhet
Läst 5972 ggr
Minsie
0

Planera trädgården

Har en (ny) trädgård som inte är så utsmyckad med blomster än, så det är jätteroligt att sätta händerna i den. Det finns dock syrener och träd buskar så trädgården är inte alls kal på något sätt utan lummig och grön. Lyckligtvis så är det som finns redan vitt eller blått: grannens vita ölandstok, några lupiner osv, hägghäck.

Mitt tema är vitt och blått. Har nu sprungit på handelsträdgårdar och köpt en Schnewittchen, ett gäng vita och blåa klematisar (skulle haft Albina Plena som prisas), men den fanns inte så jag köpte en Mrs Bateman, någon som har denna? Ett par Presidenter åkte med samt Summersnow.

Min önskan är att finna låångblommande vita och blåa växter, gärna Rosor och även väldoftande.

Till hösten satsar jag på röda temat: har satt häggmispelhäck, aroniahäck finns och så satte jag två klättervildvin idag. Det är så roligt, så roligt.

Mervi
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har en trevlig buske med jättefina blå blommor, den blommar sent i augusti här i Skåne. Kommer inte ihåg namnet men här kommer en bild så kanske någon känner igen den. Blommorna kommer ungefär som på rosentry längt ut på grenarna men är blå, liksom lavendel. Har tyvärr inte foto på den när den blommar.

Minsie
0

Hej Mervi. Jag är densamma som Marie på RiV (namnet Marie upptaget här), så att du kan välja om du vill "skriva med mig"… Tycker om blommor som blommar sent. Har en mångfald av ljuvliga syrener - men de är ju så snabbt överblommade. Tack för bilden, ska försöka hitta namn.

Mervi
0

Hej Marie. Jag skrev fel i mitt inlägg, blomman liknar rosenspirea i formen. Jag är väl lite glömsk ibland.

När vi köpte busken så hade jag aldrig sett något liknande tidigare, ingen vanlig buske som finns i alla trädgårdar.

Bjornen
0

Den blåa busken är perovskia upptill zon 2, trots detta har jag provat den i zon 6 och den klarade sig åtminstone en vinter. Den säljs ibland även som perenn växt.

Mervi
0

Tack för upplysningen. Kul att få ett namn på den. Den är jättefin när den blommar. Förra våren klippte jag ner den lite och den blev buskig och fin.

Mervi
0

Jag sökte på perovskia men dessa blommor liknar inte dem som finns på min buske. Jag får fota den när den blommar.

Bjornen
0

Då är det väl skäggbuske (Caryopteris) som jag också har provat trots ungefär samma dåliga härdighet.

Mervi
0

Tack igen, den är det , hittade på nätet en bild. Min står väldigt skyddat läge intill ett blank och skyddat mot blåst. Läste också att den inte tål att stå för vått på vintern så jag har nog lyckats hitta en bra plats till den. Den växer så det knakar och blommar fint varje år.

magma
0

Vad kul med en ny trädgård att "sätta tänderna" i! Det kanske kan vara lite trixigt att hitta rent blå blommor, många har lila anstrykning. Den som jag tänker på när det handlar om riktigt blå blommor är såklart bergvallmon, men den har jag inte ens försökt mig på i den styva lera jag bor på

Annars så är färgväppling klart blå (även om den ser mer lila än blå ut på den här bilden).

Kantnepeta blommar länge men är- i mitt tycke- mer blå än lila.

Klart blå är praktveronika, blommar just nu fint hemma hos mig. Lägger sig dock gärna ner en aning.

Riddarsporrar finns i många blå nyanser, blommar relativt länge och finns i ett stort urval. Kinesisk och här en större variant.

Christina
0

Det finns också nävor - lättskötta långblommare - som är klart blå. 'Brookside' är inte dum. På bilden från förra året är den ganska nyplanterad och har tagit sig fint i år.

Rosen 'Rhapsody in Blue' är så blåaktig man gärna kan begära av en ros. Den fryser ner hos mig men kommer tillbaka.

Vita Rosor finns massor att välja på. En som jag gärna rekommenderar är Louise Bugnet. Doftar gott och blommar från försommar till höst.

MarieS
0

Tack Magma för härliga bilder. Jag är ute efter Louise Bugnet också, fast inga har haft den här i krokarna än så länge. Fast de kan ju beställa.