Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterprydnadsträdbuskarklätterväxter
Läst 3491 ggr
Minsie
0

Doftberså

Hej alla! Jag har en syrenberså, som jag ska utöka till att bli en doftberså. Där ska jag sen ställa en hammock och dofta på blommorna.

Funderar på Fruhlingsdoft och Honungsros. Erfarenheter?

elenor
0

Både Frühlingsduft och Honungsros passar utmärkt i en doftberså, men båda är engångsblommande och slutar blomma i senare halvan av juli. Vill du ha någonting som doftar efter juli, så måste du plantera någon mer sort.
Kommer inte själv just nu på någon som är lämplig.

Minsie
0

Tack. Jag har nu satt en honungsros, ska bli spännande. Jag tror då att jag byter ut Fruhlingsduften mot kanske nån Louise Bugnet eller annan långblommande ros.

anki1
0

Åhh, vad jag blir avunsjuk, en syrenberså står högt på min önskelista i min trädgård. Kanske jag kan ordna till en i år, ska få gamla syrener av min "svärson" han ska bygga ut sitt hus och syrenerna står ivägen. De är höga så kanske de måste klippas lite först. Har tidigare fått en gammal bondpion.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Bjornen
0

Rosor med Väldoft och lång blomning är alla Rosa rugosa (vresros).

Christina
0
Minsie
0

Tack för förslagen. Är lite väl i tagen nu och köper och köper… Först har jag min stora härliga bondsyren (lila) som jag format som en berså. I vinkel står en gammal Aronia och i den har jag nu satt en Honungsros. I ett mindre hål ut mot vägen innanför stenmuren har jag nu också en Doftschersmin och en Smultronschersmin.

Igår köpte jag en Double de Coubert som jag tror blir fin tillsammans med min vita vresroshäck. Och Endless Summer för blickfång.

Louise Bugnet är min favorit i broschyrerna, men ingen har den.

magma
0

Nu ska du ju beställa vi nätet (?) men annars vet jagatt Plantmarknaden i Lindesberg har (om den finns kvar dvs) den. Förra året satte jag sticklingar av Louis Bugnet, och har i år två små buskar som faktiskt har knoppar nu- kul!

MarieS
0

Lindesberg… var ligger det? Jag bor ju som du kanske kommer ihåg i Västsverige (gamla rasaivikt - Marie).