Trädgård iFokus

Trädgård

Etikettkrukväxter-utomhus-krukväxter-inomhus
Läst 10523 ggr
thildatessie
0

Ohyra på krukväxt?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Någon som vet vad detta är? Är det någon form av ohyra eller kan det vara att den har fått för mycket sol?  Minns tyvärr inte namnet på växen nu…

Bjornen
0

Ser ut som sköldlöss.

thildatessie
1

#1 går det att få bort eller måste jag slänga den? "smittar" det till andra växter? Hur fick den det? 🙂

Bjornen
1

Ett effektivt sätt att ta död på sköldlöss är att låt hela växten stå under vatten omkring 1 dygn. Vänd krukan upp och ner och låt allt ovan krukan ligga i en hink fylld med vatten eller dylikt.

thildatessie
0

#4 är det farligt om katten tuggar på den? Mina ena äter dem gärna.. Googlade Sköldlöss och jag tycker inte att man ser löss eller att det är kletigt på varken växt eller fönsterbräda.. ser mer ut som att det är en bränd eller torkad prick som är lite upphöjd…. 🤔

beem
1

Jag hade sköldlöss på ett Olivträd. Det var bara svarta prickar. Man kunde inte se något kletigt varken på växten eller där den stod - inte heller några djur.  Jag pillade bort sköldarna för hand och sprutade därefter provado på trädet.

Sorg är kärlek som blivit hemlös

Bjornen
0

Ta en nål och stick igenom det som kan vara sköldlöss. Om det är sköldlöss kommer "köttsaft" ur "djuret".

thildatessie
0

#5 #6 tack!

Tant Grön
0

Jag hade sköldlöss på ett persikoträd. Pillade bort sköldarna och penslade på rödsprit.