Mellan gräs och rabatt
Hejsan
Jag ska anlägga en ny större rabatt och funderar på vad jag ska ha mellan gräsmattan och rabatten. Jag har en ganska hektisk sommar så det är svårt att få tiden att räcka till.
Jag har funderat på järn som man kör ner i marken, men då måste man ju ändå köra längs kanten med trimmer eller liknande.
Sten kanske? Måste man ha grus under i så fall?
Sen har jag en nybyggd veranda i trä. Verandan är hög och jag vill ha något som klättra. Det får gärna lukta gott och blomma. Någon som har några tips?

Lukta gott, klättra och blomma = luktärtor, skulle jag tro.
Hatar cancer och älskar vårlökar.
Jag gör som Halvdansken. Dock så är det bra att gräva ut runt 20 cm, ha i en duk och fylla med 0-18 först, så det blir lite jobb… Finns ju plåtkanter som du sätter i gräsmattehöjd.
Vad gäller verandaklätterväxt så tycker jag att kaprifol är riktigt fin :-) Köper du någon namnsort av Vildkaprifol, Lonicera periclymenum så blommar den i princip hela sommaren och hösten. Finns en 'Belgica' som är en bra sort tycker jag. Sedan kan du ju plantera in ettåringar som luktärtor första året eller två innan den har växt till sig. Har du plats för en klätterväxt till tycker jag en tidigblommande kaprifol är trevligt, doftar inte, men du får blomning på våren/försommaren innan kaprifolen börjar. Åandra sidan så bor ju du har ju förmånen att kunna odla blåregn t.ex, och Rosor, det är ju en smaksak vad man gillar.

Tack för tipsen:) ja, jag tror också att just tegelsten blir bäst, då kan man köra med gräsklipparen på dom.
Ja, kaprifol är ju trevligt. Jag har en men den ser lite "risig" och spretig ut. Man kanske ska klippa dom?
Blåregn är inte heller nån dum ide:) Tack för tipsen!