Trädgård iFokus

Trädgård

Etikettervilda-växterogräs
Läst 3204 ggr
todde
0

Nässlorna

Hur ska jag bort med nässlorna? De fanns överallt…

mariatingsund
0

Haha, det vill jag också veta, vi har köpt till en liten del av en skog, och nu den delen där vi kastade ogräset blir vår trädgård, och det är fullt av nässlor, men även parkslide och annat elände.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Bjornen
4

Ät upp dem,

todde
1

jag gillar inte nässlor… Fåren äter nässlor, när det har inte något att äta.

Går det inte nässlor"saft"? Som ett nässlorgift?

Bjornen
1

De flesta växter bildar gifter som är giftiga för dem själva. Det är det som gör att växter stimuleras att sprida sig från sin ursprungsplats. Alla organismer vil sprida sig och för växter så har de artspecifika näringsbehoven utarmats och då behöver de flytta sig. I vissa fall har man använt aska av ett ogräs som ogräsmedel.

Halvdansken
2

Du måste gräva upp dem med rötterna. Det tar ett par år att trötta ut dem.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Halvdansken
0

Parkslidet är ett mycket större problem än nässlor!

mariatingsund
1

Här har vi 1,5 meter höga nässlor, gamla, på många kvadratmeter, omöjligt att dra upp alla rötterna, så det är inte roligt med nässlor heller. Och jag är superkänslig, kan "brinna"  en vecka efter jag har nuddat ett litet blad. Parkslide har vi grävt upp, och inte sått in platsen, utan får vila o plocka nya skott inkl. dess rötter något/några år. Så blir det när man tror att man kan slänga trädgårdsavfall i vildmarken  Flört

Halvdansken
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Klipp platsen med gräsklippare om möjligt, eller med trimmer eller häcksax. Vi hade ca 1500 m2 med nässlor och tistlar (gammal hästhage), men bara det att vi gick över det med gräsklipparen gjorde att ogräset sakta försvinner.
Se själv skillanden. Gräset är klippt i ca 2 år, ingen nysådd eller fräsning eller liknande.

Halvdansken
0

Vi "reclaimar" lite varje år…

Bjornen
1

Det är viktigt att man inte låter plantor gå i frö. Därför bör alla honblommor tas bort innan de ger frön.

mariatingsund
0

Det var fina råd, tack för dem, vi får se hur mycket vi orkar från våren när allt kommer fram.

Alexandraisabella
0

Du kan alltid plocka/klippa ner det och sälja, hästmänniskor kan betala rätt bra för några kilo, så tjänar du pengar på slitet också 😉