Öppen trädgård
Fredag 13/7, lördag 14/7 och söndag 15/7 håller jag öppen trädgård bland mina drygt 3.000 olika växter kl. 10-18. Då guidar jag hela dagarna. Övriga tider under hela sommaren är visningsträdgården också öppen men inga garantier om guidningar. Övriga tider ordnas guidningar efter överenskommelse men ibland kan det gå även vid spontana besök.
Artbestämning: Medtag dina namnlösa växter.
Försäljning av vanliga och ovanliga växter.
Ibland kan det vara mycket folk vid dagarna med öppen trädgård och därför kan andra tider vara lämpliga för de som är djupt intresserade.
VÄLOMMEN
Åh vad jag önskar jag bodde så jag kunde komma och titta…
Jag säger det samma, men det är lång väg till Falun..

Ja så trevligt det vore. Men kommer nog dit senare i sommar. Har själv öppen trädgård i all anspråkslöshet hela sommaren, och en och annan ströbesökare tittar in. Det roliga är då förstås att få samtala med andra som är intresserade och som odlar i närheten under samma förhållanden.

En påminnelse.

Har du haft mycket folk hos dig? Hos mig har regnet skrämt bort de flesta. Hoppas fortfarande komma till dina trakter under sensommaren.
OJ vad spännande! Gör du detta varje år? Jag bor ju utanför Enköping så det är ju en liten bit till Falun.
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

Jag har nog haft öppen trädgård i omkring 10 år under en eller två helger. Besöksantalet har varierat mellan 100-drygt 1000 under en helg. De senaste åren kör jag guidningar nästan varje dag för mindre eller större grupper, lite väderberoende. Tänk om jag hade fått lite regn också. Visst kan det nästan komma regn varje dag men det är sällan mer än någon enstaka mm som inte gör det minsta nytta. Vanligen har det varit mellan 5-10 personer varje dag i visningsträdgården och någon dag med några flera.

Omkring 300 besökare kom och besökte min visningsträdgård under de tre dagarna. Det är ungefär lagom att klara av för att alla ska få lite utbyte, liksom även jag.

300 är en hel del personer. Är det långväga turister eller lokala som återkommer år efter år? Hos mig på min lilla Ö är det samma personer i stort sett som återkommer varje år. Plus ett par trädgårdsföreningar som har oss som utflyktsmål.

Det är oftast nya besökare varje år och en del långväga turister eller mer eller långväga besökare. Några kommer förstås varje år men de brukar oftast komma andra dagar. Normalt kommer besökare från hela Dalarna, Västmanland, Uppland, Hälsingland och Gästrikland. Det är inte ovanligt att man åker dryga 10 mil för ett besök hos mig. Förutom helgen med öppen trädgård har jag besökare i stort sett varje dag som vill titta i trädgården. Varje år har jag minst 2000 besökare och något år 4000 besökare under sommarhalvåret i visningsträdgården.

Så spännande att ha en sådan sevärdhet. Kan knappt bärga mig tills jag varit där. När det inte guidning får folk gå omkring på egen hand då? Det måste ta mycket tid för dig.

Visningsträdgården är alltid öppen oavsett jag är hemma eller inte, och det är fritt fram att gå på egen hand. Guidningar tar tyvärr väldigt lång tid, men det är också ofta ett ömsesidigt utbyte och jag har fått mycket kunskap från besökare, särskilt när det gäller gamla odlade växter.
Jag kommer för eller senare att besöka din trädgård Bjornen… det låter hur spännande som helst.
Numer pensionär i Nynäshamn