Trädgård iFokus

Trädgård

Etikettträdgårdsarbete-i-största-allmänhet
Läst 6267 ggr
Cathy
1

Anlita trädgårdsmästare.

Känner att jag fortfarande är ganska osäker om växter och placeringar i min trädgårdstäppa. Har en himla massa växter på en liten täppa. En del av dem är väldigt stora och behöver delas på, andra vill jag flytta. där finns buskar och träd som behöver beskäras. Ingen ordning alls. Funderar på att ta hjälp av en trädgårdsmästare med att skapa grundordning och få lite tips och råd. Hade ni med gjort det som noviser i en liiiten täppa med alldeles för mycket blommor?? Är trädgårdsmästare dyra?/ Cathy

Cathy
0

Tänkt ta in någon till våren i april någon gång när det börjar spira lite. Flört

kickboard
0

Hör efter noga vem du ska ta i så fall. Vi hade en trädgårdsplanerare här när vi var unga och gröna och med den erfarenhet jag har nu skulle jag inte valt just några växter alls som han föreslog. Bland annat planerade han in jättehöga granar (som var pyttesmå när de kom) på framsidan av vilka vi fått hugga bort alla utom en för att de skymde både hus och infart.

Och somliga sorter passade inte klimatet här utan dog bort. Ett fint träd fick vi alla fall och det är jämtlandspoppeln på baksidan och den har vuxit sig stor och mäktig.

Åsa S
0

Nej jag hade inte anlitat någon det största nöjet med en egen täppa är ju att et är ett livstidsprojekt där man kan göra sina egna planteringar, odlingsexperiment mm. Trädgårdaen är ett ställe man kan lära sig mycket av och alla människor mår bra av att lära sig nya saker hela tiden och det bästa sättet är ofta att lära sig av sina misstag och man får göra hur många misstag i trädgården som man vill.

Om du ändå väljer att anlita någon

1. Ta reda på vilken utbildning personen har, trädgårdsmästare är ju ingen titel som finns numera (man var tvungen att göra praktik på experimentalfälten som stängdes under första halvan av 1900-talet), så det finns ingen regel för vem som får kalla sig trädgårdsmästare. Den som kallar sig trädgårdsmästare har ofta komvuxutbildning, KY utbildning, Universitetsutbildning eller har lärt sig själva så kunskapsnivån kan variera kraftigt. Är det beskärning som ska ingå i konsultationen fråga efter ex. grönt kort i beskärning.

2. Läs så mycket trädgårdslitteratur du kan hitta på biblioteket. Skriv sedan upp vad du vill med trädgården och vad som du inte vill ha, DU måste ha en klar uppfattning vad du vill ha innan du anlitar någon.

3. Fundera även på om ni har några planer för framtiden, ska det byggas uteplats någonstans i trädgården etc.

4. Du behöver inte ha bråttom det kan bara vara bra att bo de första åren och inte göra så mycket mer än att kanske identifiera vad man har som man vill behålla, om det finns någon plats som skulle passa till uteplats mm. +ingenting händer om man inte beskär växter i 1-2år så där har man ingen brådska. +Felaktigt beskärna växter av nya trädgårdsägare som hugger in utan att veta något år sällan att få fina igen så där måste man ofta nylantera.

Cathy
0

Trädgården jag flyttat in till är redan välplanerad, men lite förvuxen. #3 Är ju lättare att fixa själv om man har erfarenhet. Men jag har aldrig haft trädgård eller så mycket växter i huvudtaget. Så vill ha lite profshälp med nedklippning och delning av för vuxna växter bara. Så att jag har ett  en bra start att jobba efter sedan. Tänkte lite tips och idee´r och sen ändrar jag och fixar nytt själv utifrån det. Börja fixa själv som amatör i en förvuxen trädgård man inte vet ett jota om är klurigt.

Åsa S
0

Om du inte kan ens en liten bit om trädgård hur vet du då att växterna är förvuxna??

De kanske ska se ut så ex. paradisbuske SKA se ut som ett stort skatbo stora delar av året, så ska den växten se ut och då kanske inte lösningen är beskärning utan borttagning ifall  det var ett felval av en växt som blir för stor + man får ju ta bort växter man inte gillar, det behöver man inte utbildning för. Perennarabatter SKA vara mycket tätt planterade med ingen öppen jord ifall man inte vill hålla på och rensa ogräs etc. etc.

Som sagt inget händer ifall man tar det lugnt något/några år och läser litteratur om växterna + man får ju göra hur många misstag man vill.

Är det bara enkla råd om delning och liknande kan du ju kolla runt i området alltid brukar det finnas någon med trädgårdsintresse med en fin välskött trädgård som kanske bli smickrad ifall du berömmer denne om deras trädgård och frågar om han/hon kan komma och titta på din trädgård och ge lite enkla råd. Ofta kan nog det räcka som start när man är nybörjare, och det kostar bara i lite trevlighet + man kan ju bjuda på fika.

Halvdansken
0

Trädgårdsarktitekter är kanon om man ska lägga om en trädgård, eller man har en helt ny som ska planeras. De kan "se" på ett annat sätt, och de kan komma med smarta tips om större saker som rumsuppdelningar, pergolor, häckar, stenläggningar, vatten osv. Men att ta in en sån för att lära sig hur man delar en växt eller grupperar om lite perenner är nog overkill.

När det gäller beskäring så tycker jag det är en fråga om storlek. Vi hade proffs ute till våra jätteträd (en pil och en asp), men de är sådär 20 meter höga och vi var inte så intresserade av att klättra upp i dem med en motorsåg…

Håller med Åsa, läs, läs, läs. Ha inte för bråttom (vanligaste nybörjarfelet) och prata med grannarna om de har snygga växter, för då har de nog erfarenheter att dela med sig av.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Gladhundvakt
0
Gladhundvakt
1

Att anlita en trädgårdsmästare är det bästa jag har gjort! Kände precis som du att jag inte hade så stor aning om hur man tar hand om en trädgård. Trots detta så vill jag ändå ha en fin trädgård som jag kan njuta av med olika fina blommor som blommar under olika årstider. den trådgårdsmästare som jag anlitade han var inte så dyr utan gjorde ett perfekt jobb och arbetade effektivt hela tiden. Men detta varierar naturligtvis från företag till företag. Förutom att anlita en trädgårdsmästare så gäller det att läsa på så mycket som möjligt om hur du vill ha din trädgård, se vilka blommor du vill ha t.ex. så att trädgårdsmästaren inte bestämmer allt! Lycka till!

thildatessie
0

om du bara behöver hjälp med hur du ska organisera trädgården eller få tips så kan du ju lägga upp bilder på trädgården och ensklida växter så kan kunniga hjälpa dig här. Jag håller med om att man lär sig med tiden och att det är roligt att få fixa själv. Trädgård är som hus ett livsprojekt.. :)