Trädgård iFokus

Trädgård

Etikettkrukväxter-utomhus-krukväxter-inomhus
Läst 4068 ggr
CatchFatch
2013-04-04 18:03
0

Värsta idéen!

Hejsan!

Just nu är jag i liten mini exstas för jag fick världens idée på hur jag äntligen kan ha fina växter utan att riskera katternas liv! ( Vi har en katt som äter på alla växter han kommer åt )

Jag har ett akvarium som bara står tomt i vardagsrummet eftersom att jag inte har kvar mina gerbiler så jag kan ju plantera växter där i! 😃

Jag vill ändå ha växter som inte är farliga för katterna så jag har kollat upp olika växter på giftinformationscentralens sida och kommit fram till dessa växter :

Våreld/Höstglöd
Ampellilja
Benjaminfikus/Fönsterfikus eller någon annan fikus
Hemtravnad
Hjärtan på tråd

Sedan ska jag även kolla upp dessa :
Flitiga Lisa
Paradisträd
Begonia
Pelargon

Jag visste inte riktigt vart jag skulle lägga tråden, hoppas det blev rätt! :D

Min blogg med olika tips & trix, fakta och råd för små husdjur!
http://catchfatch.bloggplatsen.se

Bjornen
2013-04-05 07:20
0

De flesta djur äter sällan giftiga växter om de får välja själv. Giftighet hos människa och djur är sällan lika. Exempelvis är idegran mycket giftig för människor och ännu farligare för hästar, men rådjur kan äta av dem utan problem.

Ampellilja gillas av katter. En katt jag hade förut var mycket förtjust i svärmors tunga. De är giftiga (inte så starkt giftig) och jag misstänker att hon fick lite extra stimulans av att tugga på bladen.

Onormalt tuggande på växter kan tyda på någon mineralbrist. Det kan också vara ett sätt för katten att väcka uppmärksamhet. Jag har en katt  nu som ibland kan ge sig på en växt tills den är fullständigt förstörd. På en natt kan växten vara helt söndertuggad. Purpurblad och pärlhyacint är några exempel vad hon har förstört, dock är ingen växt just nu i farozonen.

kickboard
2013-04-06 10:28
0

Jag har haft katter och växter i hela mitt liv och det har aldrig hänt någonting.  Ibland har katterna tuggat på någon växt, men ingenting farligt har märkts av.  Vi har utekatter och i naturen finns ju växter i mängd och massor och katterna klarar sig.

Kör på med både växter och katter!  Mycket större risk att katter råkar illa ut i trafiken.

CatchFatch
2013-04-06 13:04
0

#1 och #2 

Vi har ju innekatter här eftersom att vi känner att det här området inte verkar vara så snälla mot utekatter, dessutom så är det en hård trafikerad väg väldigt nära. :)

Alla de växter vi har tagit hem har fått vara ensamma i kanske 5 minuter - sedan börjar hanen tugga på dem. Börjar bli väldigt trött på att gömma ala växter på toa eller i skåpet över kylskåpet varje gång man åker hemmifrån eller när man ska sova. :P

Jag håller på och odlar kattgräs så att han kan få tugga på det men det tar ju ett tag att odla.. Ska dessutom plantera ännu mer sådant i såna där lerfat som man brukar ha under lerkrukor. :)

Hade även tänkt plantera vanligt gräs - har ni något tips på vilken sort som är mest lätt planterad?

Hemma hos min mamma är alla katter utekatter och de har inte heller haft så stort intresse för växter ( Förutom att välta ner krukorna i fönstret.. ) - de äter ju massor av gräs ute. :)

Min blogg med olika tips & trix, fakta och råd för små husdjur!
http://catchfatch.bloggplatsen.se

thildatessie
2013-04-08 12:43
0

Ampellilja är bra för katter att äta! Jag har bara ogiftiga växterhemma just för att den ena gärna tuggar på dem. Jag har ampellilja,novemberkaktus,våreld/höstglöd, pelargoner,hjärtan på tråd, paradisblomma (minns inte om den heter så?) och en annan palmliknande som jag inte minns namnet på heller.. Jag vet inte om jag tror på att de vet vad som är giftigt och inte. Jag har hört att det bara är en gammal seglivad myt.. jag riskerar inget!

thildatessie
2013-04-08 12:44
0

Jag har förövrigt också tänkt på att ha tex kaktusar i akvarium men jag vill gärna köpa IKEAs lilla växthus :)