Frågor ang. Orkidée
Hejsan!
Är aldrig inne på trädgård.ifokus, men nu har jag en hel del frågor som jag hoppas att någon kan svara på, angående orkidéer. Kanske inte har med "trädgården" att göra, men det är iallafall en blomma^^
Jag har en orkideé i mitt fönster (norrfönster) som just nu har 5 vackra blommor. När jag fick den hade den även en knopp, men den "torkade" och trillade av.
Trivs den inte, eller varför hoppade knoppen av? :)
Kan den stå i norrläge, eller vilket är bäst?
Har läst någonstans att man ska duscha av den någon gång ibland .. Hur ofta, hur mycket och hur gör jag?
Ska det vara varm, kall eller normal temperatur i rummet där den står?
Några andra tips ? :)
Älskar orkidéer, så skriv allt ni vet, eller det viktigaste iallafall. Vill veta lite mer om denna vackra blomma känner jag:)
Tack på förhand
, /Maja
Hej!
Jag hoppar också in med lite funderingar. Det gäller vattningen.Vet inte om de får för mycket eller lite.Bladen på brudorkideérna ser rynkiga ut, varför? Blommar gör de inte heller.Min dotter har två stycken som blommar stup i kvarten.Vill påtala att jag inte har "gröna fingrar"!
Hoppas nån kan svara.

Hejsan, jag är ingen orkidee expert men jag har varit på någtra föreläsningar om dem och detta är vad jag har lärt mig.
Orkideen måste ha mycket ljus (många soltimmar), men inte stark solljus då det blir för varmt för den. Orkideen lever ju naturligt lite i skuggan i de ljusa regnskogarna som epifyter på trädstammarna. Där är det varmt på dagarna och svalare på nätterna. De är ju även då naturligt för dem att bli duschade av regnen där. Men eftersom de växer på träden så är de ju aldrig blöta om rötterna en längre tid. Så det är viktig att man låter rötterna torka ordentligt mellan vattningarna. Hur långt mellan vattningarna/duschningarna man ska ha är därför beroende på hur fort den hinner torka upp i krukan där den står. Ett tips är att göra ett lite större hål i botten på plastkrukan så man kan känna efter att den är "torr". Epifytiska orkideer är ju även vana att få ljus på rötterna så därför är det att rekommendera en genomskinlig kruka, alternativt ha en lite för stor ytterkruka så att den dels får ner luft så den kan torka och dels får ner lite ljus till rötterna.
En frisk orkidee har lite grönaktiga tjocka rötter i krukan. De skrumpna bladen kan bero på övervattning och att rötterna har ruttnat. Kolla efter om den har några rötter kvar, annars är det nog dags att byta ut den tyvärr. För att en orkidee ska blomma kräver den mycket ljus… alltså så högt lux som värde som möjligt.
Lycka till med era vackra blommor!!

Jag kan bara instämma i vad Anneli berättar om skrumpna och rynkiga blad. Då har jag vattnat för mycket.
Hemma i lägenheten i stan har jag ett tjog brudorkidéer - de enda krukväxter jag har där, då jag från maj till okt nästan jämt är på landet. De försummas och får en skvätt vatten var tionde dag ungefär. När de inte blommar står de i norrfönster mot bakgården i mitt arbetsrum men rätt som det är sticker det upp en stängel med knopp. Då får blomman flytta in i finrummet och österfönster.
Av mitt tjog är det nästan alltid sju-åtta som blommar så de får rotera mellan arbetsrum och finrum. I övrigt gör jag mycket litet åt dem. De får en skvätt orkidénäring då och då. De flesta har jag haft sex-sju år.

Mina orkideer blomma ganska länge och mycket. Jag vattnar mina en gång i vecka. Okide näring nån gång då och då. Man behöver verkligen inte vara speciellt snäll mot dom. Det är tuffa blommar :)
Brudorchideér har inte bulber att samla vatten i som många andra orchideér, så jag brukar faktiskt vattna mina ordentligt när jag väl vattnar dem. Egentligen ska man väl sänka ned dem i en hink vatten som fått stå minst ett dygn, men jag sköljer mina under kökskranen så fort jag på krukans tyngd känner att de är törstiga. Är krukan "fjäderlätt" så är det hög tid! Mina har just för tillfället blivit lite försummade och har rynkiga blad pga törst är jag rädd…
Vinterhalvåret kan de stå i söderfönster, men vår/sommar bör de stå mer skyddat eftersom bladen annars lätt blir brända. De trivs i vanlig rumstemperatur 18-22 grader och kräver inte som många andra svalare vintertemperatur för att blomma. Inte heller vill de ha sommarvistelse utomhus, eftersom temperaturen kan bli för låg och växla för mycket.
_"Trivs den inte, eller varför hoppade knoppen av? :) "
_Någon som vet??
Tack så mycket för era svar!
Mvh Maja

Det brukar finnas två huvudskäl till att knoppar på orkidéer torkar och trillar av: antingen har den stått dragigt och kallt eller så har den inte fått tillräckligt med vatten just när den ville till att blomma.
Det kan också ha hänt att du snurrade på krukan, så den försökte vända sig tillbaks mot solen och "vred av" sig själv.
Jag har en orkidée som blommat konstant med minst två stänglar i två och ett halvt år. Så här har jag gjort: Första två åren stod den i ett söderfönster med gassande sol (ett blad blev lite bränt på en fläck, men i övrigt inget problem). Jag har vattnat den väldigt oregelbundet. Ibland har den stått dränkt i vatten och ibland har den varit helt uttorkad långa perioder. Den står i en väldigt liten genomskinlig plastkruka med orkidéejord som i sin tur står i en ytterkruka med några centimeters mellanrum mellan krukorna. Första året ungefär, fick den näring varje gång jag vattnade. Vanlig blomstra, ett kryddmått/liter vatten (det här funkar till ALLA växter, och det har jag lärt mig av en av de forskare på SLU som tagit fram blomstra. Orkidéenäring är bara bullshit, precis som rosnäring och alla andra näringar. Alla växter behöver samma förhållande mellan kväve, fosfor och kalum). Sedan jag flyttade i november har orkidéen stått i ett fönster med morgonsol, och den blommar som sagt fortfarande sagolikt mycket.
Inte mycket hjälp kanske, mer än att man inte ska vara rädd för att vattna vattna vattna, eller för den delen att glömma att vattna i perioder, och absolut inte ge den för lite sol! Som zzaga säger - det är tåliga växter! Man ska inte dalta. Det är då de dör. Bilden är tagen 29/6 2007.
Jag hade förr massa orkideer och vattnade dem genom att sänka ner dem i ljummet vatten och sedan skall de rinna av så allt överflödigt vatten försvinner. De gillar inte stå vått. Om man inte vill att rötterna skall ruttna skall man hålla dem åt det torra hållet.
Rötterna visar ofta om de behöver vatten. Gröna rötter = vattna inte, gråa/silverfärgare då behövs vatten.

LÄckra och intressanta. Jag har bara haft brudorkidéer. Fick du dina att överleva flera år?
Fina bilder, allihop! Mervi, du verkar vara en orchidégalning? *hehe*
Jag brukar åka till Åsby handelsträdgård i Hallstahammar minst en gång/år, de har stort utbud av fina orchidér och har "festivaler" ett par ggr/året.
Christina, jag hade dem i många år men tröttnade på allt jobb. Som mest hade jag över 60 st och det tog en hel lördagförmiddag att bära dem till köksvasken, vattna, låta rinna av osv. Men de trivdes. Jag bor i ett gammalt hus där värmen är ganska ojäm. På vintern fick de stå svalare än i moderna hus.

Jo - kan förstå att du tröttnar. Man får inte bli fånge hos sina växter. Jag känner mig lite sån just nu.