Vilka växter trivs i norr dvs SKUGGA!
SNÄLLA säg att det finns nååååågon ros som gillar det!
Annars tas gärna andra klättrande växter emot som tips.
/lillhumla

Nja, sätter du Rosor vid en norrvänd vägg kommer du att bli besviken, dom trivs helt enkelt inte. Rosor vill ha sex timmars sol, det finns några som tåler mindre men överlag så skulle jag råda dig att satsa på annat istället. Klematis kanske? Det finns en hel massa vackra klematis att välja på. Kaprifol doftar ju underbart. Sen finns det buskar som trivs yppeligt åt norr, doftschasmin har jag satt och den växer så det knakar. Murgröna blommar visserligen inte men är grön året runt. Klätterhortensia, växer långsamt men med vackra vita blommor när den blommar.
#1 Murgröna tror jag inte funkar för lillhumlan då den bara trivs i zon 1-2(3)…. Och hon bor väl i zon 4-5?

Bland klätterväxterna som tål skugga finns pipranka, klätterhortensia, humle, sibirisk klematis, alpklematis och förstås Clematis chiisaensis som jag har i djupaste skugga.

Tack för era tips.
Jag pratade med min svärmor igår och hon påstår att vi bor i zon två.
Jag blev väldigt förvånad för så ser det inte ut på kartan, men enligt henne så är klimatet runt vättern i zon 2….någon som vet något om detta?
Kring Vättern kan zonen variera mellan zon 2 och 5. Kolla på zonkartan. (du hittar den i menyn till vänster på Riksförbundet Svensk Trädgårds hemsida.)

Tack…. du är en ängel.
Ingen kommentar men, en fråga. Rosen Anna som Du Christina har - finns den att få tag på - och var?

Anna finns hos flera större plantskolor. Själv har jag köpt min från www.rosenposten.dk. Flora Linnea har den också. Den blir jättestor och rätt spretig och passar bättre som klätterros än som buskros.