Trädgård iFokus

Trädgård

Etikettannat-som-lever
Läst 1920 ggr
davidia
0

har köpt denna MINI ängeln.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
davidia
0

glömde ju att skriva ahahaha.denna köpte jag på tradera häromdagen.hoppas den blir fin.nån mer som har en sån?ville ha en lila men den var mycket dyrare.

Christina
0

Har aldrig sett denna förut. Underbart fin färg, precis som jag gillar.

davidia
0

har du aldrig sett en sån förut……dom är jätte vanliga nu!du kan ju få ett skott av mig!om du vill ha.

Åsa S
0

Det är ingen miniängel(änglatrumpet) även om den felaktigt ofta kalls det i handeln den är inte ens släkt med änglatrumpeterna, det på bilden är en klockviolbuske = Iochroma australe kommer från S Bolivia - NV Argentina

davidia
0

jo jag vet det men man säger ju mini änglatrumpet.

davidia
0

den heter även acnistus australis!men det stor ju på nätet att dom är släkt så.

Åsa S
0

De hör till samma familj Solanaceae alltså potatisfamiljen men de är inte släkt, växter som hör till samma släkt har samma släktnamn och Änglatrumpeter heter Brugmansia och klockviolbusken heter Iochroma (Acnistus är ett gammalt namn växten har bytt vetenskapligt namn, precis som änglatrumpeter som förr klassifierades under namnet Datura) som släktnamn.

För att ta reda på vilket namn som är det aktuella så kan man kolla upp det i SKUD den uppdateras hela tiden, växter byter namn och de flyttas ibland till nya växtgrupper numera då man kan undersöka släktskapet via DNA.

http://skud.ngb.se/

davidia
0

ok.bra att veta.Tack!men för mig kommer den alltid att heta miniänglatrumpet för den ser ut så!

magma
0

Har haft en acnistus (fast den har visst bytt namn numera) och den fick oftast blålila blommor men då och då dök en vit upp också.Tröttnade eftersom den fick så glest med blommor, och så (hoppsan…) en dag så gav den upp och dog.Räcka ut tungan Hoppas du har mer tur med blomningen än vad jag hade!

davidia
0

ja det hoppas jag med!