Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterfruktträdbärbuskarbärväxter
Läst 6737 ggr
LeWE
2013-03-22 17:54
0

apelsinträd

Har satt kärnor för två år sen från clementiner och alla grodde :) Jag har gett bort en del och har tre kvar, nu har jag planterat om dem i citrusjord och köpt specialgödning för citrusträd
Ska jag börja gödsla direkt efter omplanteringen? eller ska jag vänta ett tag?

Bjornen
2013-03-23 06:29
0

När man omplanterar växter i ny jord får de tillräckligt med näring ändå och annan gödsling är helt onödig och innebär huvudsakligen att näringen försvinner. 

Som alltid är olika specialgödselmedel ett bra sätt att lura folk att köpa dem och i de allra flesta fall helt onödigt. De allra flesta växter kan man använda samma gödselmedel, och använda lite olika doseringar istället.

ikna
2013-03-24 16:21
0

#1 men då måste man veta hur man doserar till olika växter. Har du något bra recept? Till citrusväxter, olivträd, andra växter?

Tzatze
2013-03-30 12:53
0

Näringen i en nyplanterad krukväxt räcker ca 3 veckor. Sen får man börja tillsätta växtnäring i vattnet en ggr/vecka.

En citrus har ett ganska stort behov av järn, den får gula blad vid brist, så därför är det inte så fel med speciell citrusnäring. Men håller annars med Björnen om att man klarar sig bra med ett standard gödsel till det mesta.

Alexander/zon3
2013-03-30 17:44
1

Använder inte citrus näring till mina citrusar, finns tillräckligt med näringssammansättning i vanlig blomstra eller blåkorn. Främst är att jorden är fel. Jag använder rhododendronjord till mina växter som jag blandar upp extra med leca, grus. Den har funkat väldigt bra för mina citrusar. Medelhavsjord, citrusjord tycker jag är inget man behöver lägga pengar på och för känsliga citrusar när det gäller att få brist så är denna jord helt fel.

LeWE
2013-03-31 20:55
0

Tack för svar :)

Bjornen
2013-04-01 06:38
0

Jag tycker att rododendronjord är onödig. Vanlig ogödslad torv som blandas med olika näringsämnen och/eller vanlig planteringsjord samt sand och grus är oftast bättre och åtskilligt mycket billigare.

Alexander/zon3
2013-04-01 15:04
0

Antar att du har odlat citrus i rododendronjord ? på mina citrusar har det klart överlägset varit det bästa jord alt. Märker en står skillnad hur dom trivs bättre och får friskare rötter.

Och jag betalar såfall det priset om citrusarna trivs bra, och så dyrt är det inte. Dyraste jag hittat för en 50L har varit 59kr och det billigaste 39kr, ska man ha plantjord och ogödslad torv så får man betala för en plantjord (29-59kr) och så för torven som jag sett för 39 till 149kr beroende på märke och butik.

Men enklare än så kan det inte bli och man får en välmående citrus. Att köpa en säck rododendrunjord och ev en säck med leca och sen bara plantera.

Bjornen
2013-04-01 23:54
0

Det utpris jag säljer torven för är 70 kronor för 200 liter (motsvarar ungefär 5 säckar planteringsjord). Man använder samma storlek på säckarna oavsett det står att de innehåller 40 eller 60 liter, enligt säcktillverkare. Jag föredrar alltid torv med grövre struktur som jag blandar med olika komponenter (grus, lerjord, kompost, flis, bark, aska, gödsel, kalk, granbarr o. dyl) istället för planteringsjord. De flesta planteringsjordar är för finfördelad så att de gärna blir för kompakta.

Alexander/zon3
2013-04-02 11:30
1

Jag använder inte planteringsjord det var ju du som nämnde det själv att du använder det till citrus. Vill man ha en välmående citrus och göra det enkelt för sig, testa roddisjord man kommer inte bli missnöjd.