Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketter: fröerfrösådder
Läst 8512 ggr
IngloriousBastard
0

Så stjärnflocka från frö.

Har försökt så helt vanlig stjärnflocka från frö från affären (impecta tror jag). Sådde i en äggkartong i vanlig såjord den 27 januari. Ställde sedan kartongen på fönsterbrädan och höll fuktigt. Efter 2 veckor, alltså 10 februari stoppade jag in dom i kylskåpet och fick stå där i 3 veckor, höll fuktigt hela tiden, tog ut dom (3mars) och ställde dom på fönsterbrädan igen och håller fuktigt. Nu har dom ju stått i 2 veckor, men det kommer inte upp några alls! Hade jag dom för kort tid i kylen? Ska jag stoppa tillbaka dom dit eller ska jag vänta? Jag hoppas det är någon som har provat som kan ge mig lite tips och råd! Jag vill att dom ska växa :)

Bjornen
0

Ställ ut dem utomhus så de får frysa. Stjärnflocka ska stratifieras och det innebär ordentlig frost så gror de efter någon månad. Kylskåp är inte tillräckligt kallt. Naturligen ramlar fröna ner i jorden på hösten och ligger kvar tills de gror på våren.

IngloriousBastard
0

Ok, då ska jag ställa ut dom! Måste jag hålla koll så dom inte torkar eller kvittar det när fröerna typ "sover"? Och bara vattna när solen kommer? Kan dom ha ruttnat i kylen så jag ska sätta nya? Tack för ditt svar :))

Bjornen
0

Gräv ner krukorna i snön och sedan i jorden. Håll fuktigt när det blir upptinat, för när de börja gro behövs bara ett kort tag torka som dödar de späda groddarna.

Om det har varit mycket fuktigt i kylskåpet kan eventuellt fröna ha blivit angripna av olika mögelsvampar, men det är svårt att säga.

Många perenner som växer i bergstrakter gror bättre efter stratifiering och de sås bäst sent på hösten och krukorna grävs ner i jorden för att minska risken för vårtorka. En frösådd av perenner bör sparas några år  eftersom vissa frön har lång groningsperiod. Stjärnflockor gror däremot ganska snart efter sådd och frysning.

IngloriousBastard
0

Ok! Då ska jag ställa ut dom! Tack så himla mycket för svaren! :)