Mygg och knott
Hej,
Jag tänkte att ni trädgårs-mästare måste ha något knepp mot alla dessa agresiva mygg och knott? Jag fick tips från apoteket att köpa ett mygg-medel av märket "Mygga". Men det hjälper inte ett dugg, det blir snarare fler knott och mygg utav det. :-)
Vänliga hälsningar
- Jim Johansson

Wilmas tjärsalva! Gnid in alla kroppsdelar utan kläder. Supereffektivt mot mygg knotten avskräckes inte av doften men fastnar i tjäran.
Ush, det låter kladdigt. Jag vill ju ha en enkel lösning som inte är alltför kladdig. :-)

Har inget medel annat än just Mygga på kinder och fötter. Seden är det stoicism som gäller. Jag intalar mig att jag inte får kliande myggbett längre utan att jag blivit immun mot myggen i min trädgård. Fast det har jag inte….
Annars är det bromsarna som stör mig mest. De angriper mig lömskt i ryggen just när jag har händerna fulla och är helt försvarslös.

Okej men det är nyttigt med wilmas, ett nytt tips: En såkallad mygghatt. En grön mössa med myggnät, mindre modell av biskötar hatt…sen såg jag nåt om en ny produkt…det var en slags dammsugare som sög till sig alla oknytt..
Jag har dock märkt att om man röker, försvinner alla myggor. De tappar flyg-förmågan om de flyger in i röken. Det blir till att börja stor-röka. :-)

Rökelsestickor! Tror det är hälsosammare.

Om vi sitter ute när det är mycket knott, så ställer vi ut bordsfläkten. Den blåser effektivt bort de flesta otygen. Det borde gå att ha den när man rensar landet också, om man har en längre sladd, och så bara flytta med sig fläkten eftersom. Det får ju inte vara blött ute förstås.
Eteriska oljan citrongräs avskyr dom ´.Finns som jätte konrökelser som brinner 5-6 timmar…
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/
Jag hittade någonting som heter Mygg-spiraler som jag tänkte testa ikväll. Rökelser och mygg-ljus har jag redan provat, de hjälper ingenting. :-)
#8, Det måste jag prova. Vart köper man sådana?
Vänliga hälsningar
- Jim Johansson

Vi har provat myggspiraler, ljus mm, mm men fläkten fungerar bäst.
Hos mig*L*
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/
En får nog köpa mig en bordsfläkt. Mygg-spiralerna fungerade bra mot myggorna, men inte mot knotten. :-)
Tack för alla era svar!
Vänliga hälsningar
- Jim Johansson
Man lånar lite av hästarnas insektsspray, så är de puts väck sen :-D

#13 DET var nåt jag aldrig testat -
Var köper man sånt och stinker det?

#14 Switsch Pour On är luktfri, finns på Granngården och kostar över 300 kr för en pytteliten flaska. Kanske inte så nyttigt i längden, man ska använda skyddshandskar när man lägger det på hästarna.
Det finns en uppsjö av andra preparat, men switchen är den som funkar bäst på våra djur. Jag tycker iof att knotten kryper på en även om man har sånt medel, men de biter inte lika friskt.

Är beredd att testa allt. Kommer det en värmebölja, så blir det mygginvasion från vårt träsk.

#17 De flesta myggmedel avsedda för människor tex djungelolja, är också bekämpningsmedel klass 3
Något annat som hjälper mot stickande insekter är ju ihållande ösregn
Härligt, svalkande sommarregn, så att vi inte behöver vattna, eller tvätta bilen och som gör att man hellre är inne och städar än går ut i trädgården och låter disken stå, och låter tvättberget växa…

Det finns något som heter hjorthornsolja som man kunde köpa på apoteket tidigare, använder du denna så kommer varken något eller någon att vilja komma i närheten av dig på flera veckor
Klä på dig! Det är nog det ända som fungerar riktigt bra tror jag. I alla fall om du ska röra på dig. Myggspiralerna brukar fungera hyfsat om man ska sitta still, sätt dem under bordet. De är dock lite svåra att bära med sig.

#19 Ingen vill ju stinka under sommaren som är en tid för kärlek och vänskap. Så hjorthornsoljan var nog väl drastisk. Finns inte kvar längre va?
Myggspiraler och myggljus använder jag också när vi sitter ute och myser. De hjälper lite grann och nu har vi kombinerat med en fläkt.

#20 Det är sant, ett dåligt skämt från mig bara, därav smiley-gubben. Hjorthornsoljan var fruktansvärd, vi får hoppas att det finns andra utvägar för dem som har haft användning för den.

Hjorthornsolja skrämmer alla djur från rabatterna och andra ställen, som jag tidigare provat på, men lite fastnade på fingrarna och det satt kvar i veckor.

varför inte glasa in uteplatsen ;)
Sen finns ju de här nya "Tennisracken" som man sätter ett litet batteri i och som blir elektriska när man sätter igång dem……..sen kan man sitta och vifta med racket och ge de små rackarna elchocker som ja kanske snarare liknar elektriskastolen för de faller döda ner efter en träff av racketen…. Lite brutalt men man får träning på köpet :)

På systersajten Svensk Natur iFokus rekommenderas rök från tickor som myggavskräckande medel. Alltså svampen trädticka i dess olika varianter.
Rök från tickor hjälper absolut. en biodlare med respeckt för sig själva och andra änvänder tickor när han arbetar med sina bin. Det gör bina lugna och mindre aggressiva.
Dom har även små kannor till detta ändamålet.
#14 hästoljor etc köper du i häst affären, exvis från Börjes i tingsryd, Höoks osv. men dom är dyra kanske 200 för en sprutflaska.
Jag har i många år blandat i vitlök vitlökspulver i foderet och tycker det hjälper. i år har jag bara tatt en enda broms.
Sant skall sejast. det har inte varit mycke mygg el i år
Annars är ju alkohol i blodet en känd tricks. I alla fall så känns inte stick så alvarliga.