Trädgård iFokus

Trädgård

Etikettannat-som-lever
Läst 1066 ggr
Christina
0

Tåliga trädsgårdsvänner

I hällregn och blåst har jag två dagar haft öppen trädgård och blev faktiskt förvånad över att så pass många tåliga personer kommer med paraply och regnkläder och orkar gå runt och kika och ställa frågor i timtal. Vad det har varit roligt! Trots att jag förstås velat visa mina växter från sin bättre sida och inte hängande dyblöta, halvruttna rosknoppar och liggande perenner. Men det har uppenbarligen de verkliga trädgårdsälskarna överseende med.Skrattande

Ett bra sätt att få nya vänner i trakten också som delar mitt intresse. Men nu vill jag ha sol så allt lyfter igen.

Lillianna
0

Vad roligt Christina! Hur talade du om att din trädgård var öppen?? Vi har öppen trädgård den 5 augusti kl.13-17 och det ska bli spännande att se om nån kommer.

Vad frågade de mest om då??

/Lillianna

~ Lillianna ~

Margareta
0

Vi var faktiskt på väg till Runmarö, men fick veta ett par dagar innan att vi skullefå Skånefrämmande istället.

Vi hade pratat om att ta en "Skärgårdsbåt nånstans" hela vägen från Stockholm bara för turens skull och tänkte att då kunde det lika gärna bli Runmarö.

Vädret lockade inte så vi åkte inte trots att Skånevännerna ställde in besöket. Det vart för kort varsel på något vis.

Numer pensionär i Nynäshamn

Christina
0

#1 Jag printade ut enkla affischer i A4 och satte upp här och var på ön. Vid bryggan och i livsmedelsaffären m fl platser.

De frågade mest om tålighet och vad som var lättskött. Alla drömmer om växter som inte kräver någon skötsel alls. Men de finns ju inte. Och så var det kommentarer av typ "ja du som har så bra jord" då man får hålla i sig och inte berätta för femtielfte gången att all jord burits hit från handelsboden säck för säck under åren.

Sedan undrar de hur jag fredar mig mot rådjuren och dovhjortarna som drar fram över ön. Och det kan jag ju inte. Har man många växter så blir några kvar ändå, det är det enda.

#2 Synd - kanske en annan gång. Nä vädret var (och är fortfarande) förskräckligt.

Margareta
0

Ja Runmarö finns kvar och solen med - även om den inte finns. Förr eller senare kommer vi.

Det är ju en tur till Anders i morgon men då skall vi träffa Skåningarna.

Christina
0

Anders och  jag brukar köra i team så nästa gång får jag nog se dig då Skrattande

Christina
0

Idag hade jag Stockholmsrosen hos mig - dvs Stockholmsgruppen i Svenska Rosensällskapet. Och fick ytterligare blodad tand på att ta emot grupper från olika trädgårdssällskap. Vilket tillfälle att få ta emot goda råd - förutom att det är trevligt! Och idag slapp vi regnet!

Margareta
0

Jag tillhör ju Stockholmsrosen men var som sagt bortbjuden - annars hade vi åkt…

Diana61
0

OJ vad kul! Detta är en av mina drömmar att en vacker dag kunna göra samma sak.

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

Christina
0

Om man är flera i samma trakt som har Öppen Trädgård så är det ännu trevligare. Då kan man gå från från tomt till tomt och diskutera och lära av varandra. Jag har en granne som många vill besöka, eftersom han har en stor samling av gammaldags Rosor främst gallicor, som har blivit rätt känd. Och nu har han börjat skicka sina besökare vidare till mig för att det ska bli ytterligare en programpunkt för dem som ändå rest hela vägen hit.

Vi hoppas att fler häromkring vill ställa upp. Det behöver inte vara så mycket i varje i trädgård, men det finns t ex en som har ett fint kryddland och en annan som har ett intressant urval clematis. Tillsammans blir det då en bra bredd.

Jag förstår att t ex Bjornens trädgård är mer omfångsrik och då får besökarna en fullödig upplevelse av en enda trädgård. Men som vi gör blir det i alla fall ett potpurri av lite av varje.