Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterväxthusuterumvinterträdgård
Läst 5671 ggr
Diana61
11

Maskar i tomaterna !!

Hjälp! Min mans tomater i växthuset har börjat få mask i några tomater?? Hur blir man av med dom och vad beror det på att dom kommit dit?

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

Åsa S
3

Är maskarna möjligtvis larver som är gröna eller lite mer åt det bruna hållet med en ljus fartrand på sidan??

Diana61
2

Jag har ej tittat på dom ännu men min man såg dom igårkväll. Jag antar att det är de gröna för vi har en hel del av dom på bladen som vi nu slåss med.

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

Åsa S
1

Om de även finns på bladen säger jag grönsaksfly det är en fjärilslarv, jag har dem i växthuset varje år de verkar inte försvinna ifall de en gång dykt upp men man kan minska ner dem i mängd (det finns inga effektiva medel som man kan spruta på ätliga växter mot fjärilslarver, såpa och dyl. funkar dåligt), det enklaste tycker jag är att gå ut nästan varje dag och ruska till plantorna så larverna trillar ner på marken och så mosar man dem, sitter de på plantan kan de vara svåra att se de har bra kamoflage.

Har man ett för stort växthus och handbekämpning inte funkar kan man ju även fundera på biologisk bekämpning det finns ju en bakterie som tar död på fjärilslarver men medlet är färskvara och säljs bara i 1kg förpackningar + det kostar ju en hel del så har man inte så stort växthus kanske det blir lite dyrt, medlet går dock även att använda mot fjärilslarver på kål och dyl. mot stekellarver fungerar det tyvärr inte. Medlet kan inte köpas i handeln men de som säljer till yrkesodlare brukar kunna gå med på att sälja det även till privatpersoner detta är ju inget medel som är farligt eller kräver certifikat för bekämpning och dylikt. Medlet heter Turex och innehåller bakterien Bacillus thuringiensis var. kurstaki

http://www.lindesro.se/

Diana61
0

Min man skakar och spolar med vattenslangen och de rasar ned och han mosar (stampar) ihjäl dom. Tack för svaret.

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4