Änglatrumpet
Jag funderar att köpa en änglatrumpet men funderar kring skötseln av dessa! Någon som haft o har tips??
Tänkte låta den bo i kruka året om eftersom man ska ta in den till vintern…
Jag är inte någon expert, men har haft änglatrumpeter några år. Jag har fått lära mig att de ska ha en rejäl kruka, att de gärna står i solen och att de behöver mycket vatten. Näring också. När frosten kommer klipper jag ner dem och ställer in dem i en ouppvärmd källare (där blir dock inte frost) utan vatten hela vintern och sedan tar jag fram dem på våren. Jag tror egentligen att de ska ha en liten skvätt vatten även under vintern, men det har fungerat bra utan hos mig.
Tvestjärtar brukar älska att äta upp bladen så jag kör faktiskt med provadopinnar i krukorna när det blir tvestjärtsdags
Finns säker andra som vet mer.
Jag gör ungefär som Asta men jag har aldrig råkat ut för tvestjärtar faktiskt.
/Maria

Om det är en planta som inte börjat blomma, bör den stå i en trång kruka och när blomknoppar börjat visa sig ska den omplanteras försiktigt i en större kruka. Mycket näring och mycket vatten. Lusangrepp beror oftast på vattenbrist. På hösten tas den in och klipp helst inte ner plantan på hösten. Om plantan blivit mycket stor kan den grovklippas. Topparna brukar normalt torka in och det är bättre att klippa den till lagom storlek på våren. Beroende på förvaringsplatsen bör den ges lite vatten någon gång under vintern.
Änglatrumpet tål inte frost, men mycket svag frost som endast skadar bladen på hösten medför att den kan gå i vila på hösten.
Det enda stället jag kunde ha änglatrumpeten i under vintern var i ett vanligt rum med massor med ljus. Den tappade alla blad i höstas, jag har vattnat den en gång i veckan och nu börjar det skjuta massor med blad.
Det känns lite tidigt att klippa ner den redan nu, men i och med alla bladen så blir jag lite villrådig.
Räknar inte med att kunna ställa ut den förrän i slutet på maj - början på juni, de senaste vårarna har varit så kalla. Bor i zon 2.
Så hur göra? Klippa eller inte? Och när jag klippt den - skall jag börja gödsla då? Och vilken sort? Går det bar med vanlig krukväxtgödsel för blommor?
Puffar lite -Har alla trädgårdsmänniskor gått i idé?
De trumpeter jag har haft har stått i ett svalt förråd med fönster över vintern.
Jag har varit väldigt tuff med att beskära även när det har kommit en del blad.
Jag har också planterat om på våren till större kruka. De behöver ju ganska stor plats känns det som.
Jag har vattnat med vanlig blomstergödning då och då.
/Maria
Jag minns inte riktigt.
Jag har ingen Änglatrumpet nu men jag har för mig att det var när den börjat skjuta skott. Då de första bladen började komma på våren.
Hoppas någon annan vet.
/Maria

Hur giftig är den? Kan man ha den även om man har hundar och katter?
Änglatrumpet är giftig men jag har alltid haft djur och igen har smakat på trumpeten.
/Maria