Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterträdgårdsdesignträdgårdstrenderträdgårdsprylar
Läst 2985 ggr
Anneli_G
0

Ny uteplatts!!

Jag skulle vilja ha lite tips på hur man kan planterar och vad man kan plantera för att ha en vacker uteplats året om…

Lillhumlan
0

Kanske lite mysig murgröna……det finns välvintergröna sådanna?!

Enar…kanske inte så mysigt men grönt iaf.

Vad kul. Vi håller ju också på med nytt, en helt ny trädgård och två uteplatser en på fram och en på baksidan….lite att göra och huvudet har börjat att glöda, det går på högvarv….haha.

Lycka till!

Christina
0

Hur ser din uteplats ut? Är en del av den angränsad med husets vägg? Och vilket läge? Soligt antar jag? Rosor och clematis ger en vacker vägg, även om de inte ger vintergrönska.

Vad som är trevligt är krukor. Vackra krukor pryder sin plats även när växterna är små och inte fullväxta. Vill man göra det enkelt för sig kan man byta plantor i krukorna efter säsong. Brukar inte vara svårt hitta billiga penséer på våren och senare vackra sommarblommor för resten av sommaren.

Har du bra krukväxter - typ pelargoner eller flitiga lisa kan de överleva år efter år. Antingen tar man in dem för vintern helt och hållet  eller sparar sticklingar som inte tar så stor plats.

magma
0

Strama, höga betongkrukor med formklippta vintergröna växter? Barrväxter kanske, eller dylikt? Kanske naturligt bollväxande, vintergröna växter, eller en liten och härdig rhododendron? Uppstammade enar? Svärmor har nyligen "klippt till" en sockertoppsgran så den fick en synlig stam med en toppig hatt- blev jättefint!

Jag tycker även att höga gräs är fina vintertid, skulle kunna tänka mig en stor, halvt nedgrävd natursten med ett högt, torrt gräs bredvid som rasslar i vinden i februari… (*brr* Tur det är långt dit.) Några oljelampor eller annan belysning till det.