Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterköksväxterkryddorläkeörter
Läst 4043 ggr
Verticalvein
0

Akvarievatten på grönsaker?

Hej jag har tänkt att testa på att odla lite grönsaker och örter på min balkong i år och jag har hört att det tydligen ska vara väldigt bra med näring för växterna med akvarievatten.
Jag använder det till mina vanliga växter i fönsterna och dom är väldigt fina men nu undrar jag om det är lämpligt som näring till sånt som man faktiskt ska äta? Vad kan jag annars använda som gödning/näring?

Jag är en total nybörjare på det här så alla tips och råd är välkomna :)

Bjornen
0

Det beror väl på vad fiskarna får för mat. Om inte fiskarna medicineras bör det inte finnas annat än mer eller mindre naturgödsel, förutom ev. matspill. Det ätbara bör bara ges naturgödsel i olika former.

Verticalvein
0

Dom får vanligt flingfoder, algtabletter och svarta-/vitamygglarver och lite andra små insekter.
Du menar alltså att det borde funka? :)

Bjornen
1

Det måste väl bli naturgödsel även från fiskarna. Normalt är fiskar känsligare för hormoner och liknande än vi människor. Om näringstillgången i akvarievattnet är tillräcklig är kanske osäkert. Det gäller att ta tillvara alla resurser och låta bli att släppa ut det i medier som kan ge skador. Det mycket klokt att du utnyttjar återanvändning och undviker att släppa ut det i avloppet. 

Nu har jag dålig kunskap om fiskodling och pH-värdet kan bli för högt hos kalkskyende växter (t.ex. rhododendron, azalea).

Verticalvein
0

Jag kom på att jag tillsätter en växtgödning till akvarieväxterna kan det påverka grönsakerna eller är det kanske bara positivt?

Det är den här jag har
http://arkenzoo.se/tetra-plantamin-100-ml.html

Bjornen
0

Åtminstone beskrivningen talar om järnrik näring för bra bladtillväxt. Järn är viktig för människans blodproduktion. Växternas motsvarande ämne i klorofyllet är magnesium. Visst även växterna behöver även järn men då som mikroämne. Hög järnhalt ger en minskad tillväxt och det gäller både vattenväxter och andra växter. Järn kan i viss mån minska algtillväxten men i huvudsak är det pH-värde som styr det. En halt av järnjoner kan ge en surhetseffekt som istället borde öka algtillväxten, men det är komplicerade samband.

Både akvarieväxter och andra växter har ungefär samma näringskrav. Däremot borde behovet av kväve inte vara så stort på akvarieväxter om det finns fiskar där, då de avlämnar kväve och fosfor. Både kväve och fosfor gynnar algtillväxt.