1. Massor av ogräs!
Vi bygger som sagt hus och den befintliga marken runt om huset är gammal ängsmark.
Såg tex att grannen hade fått blåklockor på köpet ;)
Här följer en hel rad av ogräs som jag tog med därifrån idag för att få ett namn på dem så att jag sen vet hur jag ska "bekämpa" dem just inne på tomten iaf.
SNÄLLA HJÄLP…..är ju helt färsk på det här.
TACK på förhand /Lillhumlan!
Oj Lillhumlan, ett litet tips bara, om du lägger alla bilderna i samma tråd så blir det lite lättare att titta igenom dem. Du kan ju göra ett nytt inlägg i tråden för varje bild.

Hoppsan,jaha………..är både ny här och i trädgården. Ursäkta!
Hihi, det gör säkert inget. Kollade igenom dina "ogräs", och tycker du verkar ha en härlig jordmån med goda förutsättningar för en fin trädgård. Växterna du har tyder på jord som passar perfekt om du vill ha en naturlig och gammeldags trädgård. Kanske finns det plats att spara en del av mångfalden i en blomsteräng.

TACK!
Ja hela området som de bygger husen på är i stort sett en blomsteräng….
Jättehärligt. Vi bor i växtzon 4/5 precis i skarven.
Du kanske har lite sköna tips om vad vi ska göra med våran tomt!?
Jag vill ha Lavendel/ kaprifol/ Gammeldags doftande rosor/Jasmin mm.
Vad tror du om det. Givetvis ett litet land för rabarber.
/Lillhumla
Det låter som om du har fina idéer, med härliga gammeldags växter. Jag vågar inte ge så mycket tips då jag inte har någon erfarenhet av zon 4 eller högre. Men det finns säkert andra här på forumet som kan ge beprövade tips. En bra hemsida med råd och tips har Rydlinge plantskola i Skellefteå som skall vara väldigt bra på härdiga växter har jag hört.

tack för tipsen och all hjälp!