Flytta smultronschersmin?
Vi har en smultronschersminbuske på uteplatsen som hör till lägenheten vi precis flyttat in i - dock står den inte riktigt där vi skulle vilja, kan man gräva upp den och flytta den till en annan plats? Och, följdfrågan lyder naturligtvis, vad skall man i givet fall tänka på? När är det lämpligt att göra detta?

Lämpligast är väl på hösten men det går ju hela året egentligen. Flyttar man den på våren kanske den inte blommar sen och blomningen vill man inte missa!
Den bli ca 1,5 meter hög men den har vad jag vet inga jättekrav på läget, inte för skuggit bara.
Vet du vad sorten heter? Den som kallas smultronschersmin heter Mont Blanc och har ju en speciell doft. Andra schersminer doftar inte likadant.
Skynda långsamt så går det fortare.
Mont blanc stämmer nog, enda skälet till att jag vet det är att föregående hyresgäst glömt plocka av lappen XD
Går det att flytta den nu då, om marken medger det? Eller skall jag vänta tills risken för frost försvinner?

Tja det borde ju gå.. Har aldrig testat flytta buskar denna tiden på året.
Skynda långsamt så går det fortare.
Lövfällande växter bör flyttas när de är i vila = utan blad och helst inte under den perioden då de har blad och blommor så ja går det att gräva där du bor kan du flytta busken.
Då satsar vi på det :D Bor i södra skåne, så vi har ju mest lerigt och gråmulet på vintrarna.. :-/ Enda gången det är till någon glädje, antar jag ;)

Flyttning av bladfällande är allra bäst under senhösten sedan löven ramlat av. Annars kan de även flyttas utan större problem fram till de börjar väckas på våren.
Det är en fördel om man beskär de ovanjordiska delar lika mycket som man beskurit rötterna vid flytten.
De flesta buskar kan även flyttas under lövperiod, men då är det viktigt att man gör ordentliga beskärningar och skuggar den samt vattnar rikligt.
Vid flyttning på hösten blir behovet av vattning mindre och i bästa fall kan snösmältningen vara tillräckligt för att den ska etablera sig på nya platsen. Men man ska alltid räkna med att vattna första året. Vid all vattning gäller hinkvis. Alla småskvättar är bara av ondo och gör att att sugrötterna blir ytliga och extra känslig för torka.
Gräv ny grop och placera den uppgrävda busken på ett plastskynke och dra den till nya gropen.
Plantering av växter utomhus kan göras året runt. Tjäle gör det arbetssammare. Torka och sol gör det besvärligt för växten och arbetsamt med vattning och skuggning.