Planera upp en ny trädgård!
Det roligaste som finns, och det svåraste som finns.
Har funderat på en Syrénhäck längs med staketet som är intill en cykelbana…..vad tror ni om det? (cykelbanan leder bara in i vårt område och det är inte många som går där….)
Vill ha vita syréner. Har ni tips???? Komentera gärna!
Var triv dem osv osv
Syrener har jag uppfattat som tåliga med ett kompakt rotsystem. Så de kommer säkert att passa där men räkna med att nästan inga andra växter vill växa i närheten. ;o)

ok…… låter faktiskt ganska bra. Har tänkt att ev ha torkvinda i närheten men det är också det endra förutom carporten o uteförådet. Det är mest som insynsskydd för grannar och just cykelbanan. Tror det kan bli toppen. Hur höga är dem när de planteras?
Här runt omkring är dem drygt 40-50 cm när dem säljs men man kan säkert hitta större :)
Syren är perfekt om du vill ha en hög och fluffig häck som skyddar mot insyn. De brukar säljas i olika storlekar. Häckplantor är små (halvmeterhöga) plantor som är billiga men tar tid för att växa till sig. Större buskplantor är dyrare men ger snabbare resultat. Det finns en vit syren med e-plantkvalitet som heter 'Veberöd'. Den är härdig och bra till häck. Du kan läsa mer om den här.

#4 TACK för tipset, ska genast kolla upp.
/Lillhumlan
Totalnovis på trädgård - bor i lägenhet som tom saknar balkong
, MEN köpte ett par rosa syrénbuskar (bondsyrén?) till landet för ett par år sedan, (landet är en skogstomt ute i skärgården, med mest berg, tall, gran och lite en). Ville helt enklet se om jag över huvud taget skulle kunna få något att vilja växa.
Försäljaren sa att syrénbuskar växer fort och mycket MEN tar ca 5 år på sig att aklimatisera sig innan denna tillväxt börjar. De plantor jag köpt har inte växt något alls på de två åren vi haft dem, men de har inte dött heller
, vid köp var de mellan 80-100cm.
Om det nu alltid är så med syrén kanske det inte är så roligt att plantera det till en insysnskyddad häck, då det kanske kan upplevas ta lite väl lång tid innan det blir något insysnskydd?

#6 aaahaa…..där ser man, hmmm får ta och kolla upp det där. Tack för svaret.
/Lillhumlan
#6 De flesta buskar tar gott om tid på sig, vill man ha fort så ska man flytta till kina och göra en häck av bambu, de växer upptill 1,2 m per dag!
Rönnspirea är en buske som växer snabbt och yvigt. Blommar med rönnliknande blommor på försommaren och sprider sig villigt om man inte håller efter den.

8# Låter galet hahaha…
9# Tack men nej tack…..det är inte alls min stil, kommer nog att köra på syrén trotts allt……tycker den är fin. TACK för ditt tips ändå! :)
Syren växer ju som ogräs, känner du ingen som du kan få skott av? Vi har en syrenhäck + en del buskar som vi har satt som skott. Växte relativt snabbt, nu efter snart 30 år har vi börjat plocka bort dem som förvuxit sig. Satte ett nytt skott förra sommaren (ryckte/grävde så en bra bit rot följde med och sen ner med den på nya platsen) och den har redan vuxit till sig på bredden.

åhh…..där ser man, ska höra med några vänner……