Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterohyraskadedjursjukdomar
Läst 5785 ggr
Lalla
2007-07-06 23:29
0

Myr-problem

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej, jag heter Lalla och är ny här, trädgården är också ett ganska nytt intresse för mig.

För 2år sedan så gjorde vi en blomkulle, förra året så vart det en myrstack i ena hörnet och flera växter dog. Jag provade att hälla på myrr men det hjälpte inte. Nu har det även kommit myror på andra sidan och fler växter håller på att dö.

Någon som har något tips?

Mandysan
2007-07-06 23:32
0

Jag har oxå haft problem med myror, de åt upp alla jordgubbar och smultron och gnagde på rosorna ='( Men idag kom Anticimex =D Visst vi får inte äta jordgubbarna i år men nästa år ska giftet vara helt borta enligt dem…

Lalla
2007-07-06 23:38
0

#1 Å, då ska jag ringa och prata med Anticimex nästa vecka.

Hoppas dina myror försvinner.

Pomperipossa
2007-07-06 23:41
0

Till hösten ska ni köra ner ett järnspett i myrstacken och låta det sitta där hela vintern. Myrorna försvinner. Ett annat alternativ är kanel…. Jag fick myror i sonens sandlåda och ville ha något giftfritt. Blandade ner kanel i sanden och myrorna försvann… Hoppas ni blir lite hjälpta.Glad

Christina
2007-07-07 02:25
0

Kanel låter ju trevligt - fungerade det verkligen så är det ju roligt. Måste testa vid tillfälle.

Anterrabae
2007-07-07 15:33
0

Vi hade massa myror i köket.. Kanelen gör att de flyttar på sig.. men vi fick ta hjälp av lite giftig honung oxå precis där de gick in.. Och kanel i skåpet.. Nu är de borta..

Kanel och cayennepeppar tycker de inte om de små kräken..

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Lillhumlan
2007-07-07 15:50
0

Hett tips: KANEL!

Det ger sig av……MEN mot annan ord, de flyttar bara vidare till nästa bästa ställe.

Men det funkar….

Lalla
2007-07-07 18:50
0

Tack för tipsen. Nu har jag varit ute och hällt kanel i myrstacken :o)

Lillianna
2007-07-07 20:53
0

Myror är bra att ha ute i trädgården. Så mitt förslag är att du ska vattna på dem! De vill bo där det är torrt och jag tror faktiskt växterna dör av torkan mer än av myrorna. Vattna mycket och rör runt med en pinne i boet så flyttar de.

Är det stora typ skogsmyror/hästmyror ska de dödas av Anticimex då de kan ge sig på huset. Även om ni inte störs av dem. Andra myror klarar man rätt ok på egen hand. Plattor gillar de….så kolla under sånna om ni har det.

När vi flyttade in svärmade myrorna och vi panikringde Anticimex försås. Det var flygmyror i hela huset. Riktigt äckligt!! Vi fick då någon spray som vi använde efter att vi plockat bort mängder av plattor som låg överallt runt huset.  Nu är det fortfarande lite myror ute i rabatterna men inte alls den mängd vi hade i början.

/Lillianna

~ Lillianna ~