Minirosor med problem
Jag har minirosor i olika färger och skickar en bild pa de som ar orangefärgade och verkar ha fått nagon sjukdom. Hjalp mig att fa dom friska igen! Det ar som om det vore nagot vitt mjol pa bladen. Skickar ett kort pa den roda, som ar helt frisk och den oranga till höger pa bilden, som har detta problem!

Ser ut som om det är mjöldagg. Enligt vissa är det mest en utseendefråga och rosen kan må bra ändå.
Viktigt för att förebygga mjöldagg är att se till att plantan är jämnt fuktig. Inte övervattna och inte heller låta den torka ut. Också bra att gödsla jämnt istället för mycket en gång (som man gör med större buskar på våren).
Det finns enkla huskurer mot mjöldagg:
Duscha med mjölk utblandat med vatten: 1 dl mjölk till 9 dl vatten. Duscha 2 ggr i veckan.
En annan huskur är att lösa upp 1 tsk bakpulver i 1 l varmt vatten och blanda i 1 dl grönsåpa. Duscha med blandningen.

Tack Christina, skall forsoka med mjolkblandningen. Har finns inte sapa, daremot gor folk sin egen tval av gammal olivolja, kanske skall jag vispa upp lite i vatten och blanda i lite bakpulver.

Hoppas du lyckas. Jag har faktiskt aldrig testat själv.

Jag hade nån sorts spindeldjur på mina minirosor för nåt år sen, nån form utav lus som inte stämde överrens med något jag kunde hitta i böcker. De försvann i alla fall när jag doppade rosorna (med kruka och allt) i en hink med grönsåpa utblandat med ljummet vatten. Prova?
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se

Insekter och spinn kan tas bort genom att sänka ner hela växten i vatten. Då flyter de upp till ytan eftersom de inte tål att vara utan luft. Med svampsjukdomar som mjöldagg är kan det istället förvärra angreppet eftersom bladen blir fuktigare och det blir gynnsammare för svamparna. Jämn vattning och gärna toort och soligt åt bladverket minskar angreppet av mjöldagg. Vissa sorter är känsligare än andra.
#5 jag har provat att duscha min ros ofta (varannan dag) och tycker nog att det verkar att bli bättre. Men jag provar nu en annan huskur:
10 l vatten, 1 dl kristallsoda, 1 dl såpa och 1½ dl atamon.