En fråga om Tuja.
Jag har en ful och lite förvuxen Tuja som jag vill göra något roligt med, hällre än att ta bort den.
Någta tipps?
Och när på året kan jag klippa i den?
Jag har sett några som är gjorda till stam-träd. Man har tagit bort grenarna nertill. Det tycker jag ser kul ut.
April + september brukar stå i beskärningsböckerna som beskärningstid för Thuja, men jag tycker april brukar ge bättre resultat än septemberbeskärning.

Vi har så många övervuxna tujor och vill bli av med dem allihop.
Mest gillar jag när träden har sin nuturliga form, men jag har sett roliga exempel på när man klippt tujor "hänsynslöst" - men bra! Om alternativet är att ta bort trädet så kan man ju alltid försöka innan.
Stamma upp och klippa bort tufsigt material, torra grenar o sådant. Det går att toppa också. Jag såg en ca 2 m hög tuja som hade gjorts om till ett kalt "japanskt träd"med barrbollar på några kala grenar. Det var jättesnyggt.
Det ska ju passa in just i din trädgård. Är det bara ett stort åbäke som spretar lite som den vill men du ändå vill ha kvar som insynsskydd eller liknande så tänk förutsättningslöst. En liten spännande grotta inuti eller insyn rakt igenom som ett kikhål. Ta gärna ett foto på tujan och visa.