Trädgård iFokus

Trädgård

Etikettträdgårdsarbete-i-största-allmänhet
Läst 3910 ggr
Martin
3

Nytt trädgårdsland - tips

Vi tänkte ordna upp vårt trädgårdsland i år. Vi köpte nytt hus förra sommaren men sedan dess har vi inte hunnit med trädgårdslandet så mycket. Trädgårdslandet badar inte direkt i sol och ljus då det ligger på östsidan av huset men samtidigt så är det inte utan solljus heller. Idag växer det mest diverse kryddväxter och det mesta är vildvuxet. Vi har en idé om att sätta dit "boxar" som vi sett att man kan köpa, så att man får inhägnade rutor om några kvadratmeter. Det skulle passa bra tycker vi och då får man förhoppningsvis också lite ordning på det vildvuxna Vår tanke är att odla lite morötter och annat där. Nu önskas tips på när detta görs bäst och när man bäst sätter morötter. Tjälen bör ju gå ur marken så långt är jag också med på det hela, men skall man fixa detta så fort som möjligt eller är det rent av redan för sent att sätta årets morötter? Tips på andra någorlunda lättodlade grönsaker och annat kul man kan ha där som inte kräver massor av soltimmar tas tacksamt emot.

mvh Martin

Lill-Kisse
0

När du bör så de olika grönsakerna, beror på sort. Köp fröer med instruktion om när sådd rekommenderas och skörd kan väntas. Helst ska det också stå något om lämplig temperatur i jorden för att fröerna ska kunna gro.

Vissa grönsaker bör förgro inomhus för att man ska hinna få någon skörd.

Köp en liten bok för nybörjare om grönsaksodling. Passa på och läs den medan det är vinter fortfarande.

Halvdansken
1

Vad har du för jord? Läs på hur vad olika grönsakerna vill växa i. Det är det viktigaste enlgt mig. Ja, och så vatten förstås.

Var bor du förresten, om du tror att det är för sent att så morötter nu? Det är januari….

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Halvdansken
0

Här kan du läsa lite om grundläggande odling.

Halvdansken
0

Lättodlade grönsaker.

Bjornen
0

Morötter kan sås (mars)april-augusti och oktober-november (december), och utomhus förstås. Enstaka udda sorter fungerar inte med sådd maj-juni.

Martin
0

Tackar för tipsen, jo - jag läser för fullt men tänkte även engagera mig i denna sidan då det verkar vara gott om folk med kunskap här. Bor i Skåne och vad det är för jord… ja, bra fråga. Har inte köpt någon egen jord och vet inte vad som låg där men tänker när jag fixat de små inhägnade landen att man får väl köpa någon påse med vettig jord i (inte hunnit sätta mig in i vad man skall och inte skall ha). Tackar för länkarna!

mvh Martin

Halvdansken
0

Var i Skåne?

Lill-Kisse
0

#6 Tänker du placera flera lådor på landet för att odla i dem, så kommer det inte att räcka med någon påse jord. Det går åt en massa säckar!

Gräv och luckra i grönsakslandet, så märker du vilken jord som redan finns. Den kanske är alldeles utmärkt. Möjligen kan den behöva bättras lite. I vilket fall som helst måste du rensa bort ogräset.