Vad är detta för buske?
Nr ett, är det inte en ginst av något slag? Den sista ser ut som rönnsumak tycker jag. Om det är den, så är den giftig och skickar ut rotskott.

Ginst ska beskäras på sommaren, helst genast efter blomningen. Litet beroende på hur risig den är kan man gallra ur gamla torra grenar och klippa av topparna. Om den är mycket risig kan man klippa mer brutalt. Den kommer upp igen.

#2 Ser ut som en benved.

Bild 1 är skärmtry (Lonicera involucrata) svagt giftig.
Bild 2 är ginnalalönn (Acer tartarica ssp. ginnala)
Bild 3 är en gammaldags odlad växt som var särskilt populär runt 1880-1920 nämligen rönnspirea (Sorbaria sorbifolia), som ger en mängd rotskott. Moderna sorter (och eller arter?) t.ex. Pia är mindre spridningsvilliga och ofta något lägre.
Bjornen, menar du bild nr 2+3+4?

Nej jag menade 1+2+3 och glömde 0. Nr 0 är troligen färgginst (Genista tinctoria).

Färgginst blir finast om den beskärs kraftigt varje år.
Det var dem jag menade, tänkte på numren som bildernas nummer, inte inläggets nummer.
Då är jag med på vilka bilder du talade om, tackar!

Tack för att du redde ut det Bjornen. Satt faktiskt och bläddrade i mina böcker i går kväll och funderade på om #2 kunde vara en lönn. Mina bilder på Ginnalalönn är inte särskilt lika fotos i #2. Men tror säkert ändå du har helt rätt. 'Treflikiga blad med lång ändflik.'
Tusen tack för svaren!
Så nu strax efter blommningen ska jag beskära ginsten kraftigt! Tack för tipset!
Följdfråga: Skärmtry, som var svagt giftig, är det ngt man behöver oroa sig för om man har små barn?
Tack igen!
//Cizzi

Det finns väldigt lite information om skärmtryets giftighet, men alla växter inom släktet är giftiga utom blåbärstry. Den vildväxande skogstryet räknar man med att förtäring av 10-15 bär kan behöva åtgärder mot förgiftning. Skärmtry får ju svarta bär som är det dekorativa och jag tycker inte man behöver vara rädd och desutom är ju bären oftast en bit upp.