Lakrits
Jag har planterat lakritsfrön i vanlig blomjord och dom har kommit upp fint ur jorden, men dom verkar lite sega att ta sej, dom står i söderläga inomhus i en kruka täckt med plast. Finns det nåt jag kan göra för att få bättre fart på dom?

Lakrits?
Ja, jag minns inte vilket det latinska namnet är, men det är alltså frön till Lakritsbusken, sån som dom odlar i södra Italien (Kalabrien).
Dom har vuxit bra nu i sommar, men jag har hört att man brukar klippa ned dom till höst/vinter, ska jag också göra det??
Vad spännande. Har aldrig hört någon som odlar lakrtits tidigare
/Maria
Det är ju själva roten som smaken sitter i, rent kemiskt är ett av smakämnena mycket närbesläktat med det som finns i Basilika.
Jag tvivlar på att jag kommer att få någon större "skörd", tyckte mest att det var lite kul. man ska skörda efter 2-3 år.
Jättespännande. Man kan ju köpa lakritsstänger som ser ut som pinnar man knaprar på. Är detta med andra ord rötter? Jag trodde det var grenar.
/Maria
Det är rötter, finns på apoteket (eller gjorde förr iaf)
Jag har t.om sålt sådana när jag jobbade i Hälsokostbutik
och när du säger det så kallades de för lakritsrot men jag har aldrig kopplat…..
/Maria
#2 NEJ den ska inte klippas ner, växter klarar oftast vinterkylan bättre ifall man inte klipper ner dem. Lakrits är en perenn växt som vissnar ner helt under vintern men rotsystemet grönskar igen till våren.
Om du tänkt övervintra den i kruka är det bra att ställa den kallt under vintern detta är ingen växt som går att ha i rumstemperatur året runt och den är härdig till runt zon 1-2 (ev. högre upp ifall den står dränerat och man har ett tjockt snötäcke). Den går dock att övervintra frostfritt om man inte har trädgård att ha den i.

Jag har en Planta Som jag haft i kruka sen förra våren då jag sådde den från frö den blev stor redan första året, fick den att övervintra på min inglasning fast det var riktigt kallt denna vinter och den kom upp igen i år har dock inte växt så bra i år men den överlever hoppas att den gör så till nästa år också
Det stämmer som Åsa skriver jag klippte inte ner min förren till våren när jag såg att det började komma gröna skott
vill gärna ha den kvar tills jag får min lilla trädgård snart hoppas jag
Lycka till !
Tusen tack för tips, ska ställa den svalt i vinter, har ett bra utrymme. Vet ni om det går att få några rötter att tala om, jag bor i Stockhomstrakten (alltså inte i Skåne eller Norrland)?
Var får man tag på lakritsfrön??
Finns på nätbutiker, bara att googla!