Säkra plantor
Jag skulle vilja höra tips om säkra plantor, alltså vad som alltid tar sig bra i era jordar, och lite tanke om varför ni tror det (så man kan avgöra om det skulle passa en själv).
Alltså, sånt som är enkelt att odla och "alltid tar sig".
Jag har alltid ruccola, det tar sig så man behöver inte ens så nytt, kommer mer under hela sommaren, samt att kaninerna låter bli det. Visst angrepp av nån insekt kan det bli mot slutet, men jag har inte gjort något åt det. Har aldrig gödslat eller nåt, bara vattnat.
Sen funkar det visst alltid bra med zuccini och pumpa, inga insekter som äter upp och inte heller kaninerna.
Bor i södra Skåne, har solig odlingsplats och lerjord. Har ganska mycket problem med kaniner (mot vilka jag använder blodmjöl i påsar).

Tulpaner (gamla sorter), Hosta (funkia), mahonia (nästan som ogräs), St. Hansört (vad heter det på svenska?), ormbunkar, Nunneört, rölleka, olika klockor, spirea, förgätmigejer, astilbe….
Hatar cancer och älskar vårlökar.

Kärleksört heter det på svenska.

Rosenstav och höstanemon är säkra kort !!

De två sista är ibland i allmänhet nyckfulla och särskilt höstanemon. I Skåne är det nog inga problem men längre norrut kan de vara osäkra.
Glömde ringblomma. Och rabarber!
Fler grönsker o annat ätbart som tar sej bra utan vidare proffsig skötsel??
Googlar för fullt på förslagen!
Vitlök.
Mynta, veronika och riddarsporre har alltid funkat för mig.
Vill du bara ha förslag på ätbart eller även till prydnad ?
Annars borde alla dom vanligaste bärbuskar vara säkra kort. Vinbär, krusbär, hallon, björnbär, blåbär (surjord), vinranka. Sedan finns det lite annorlunda bärbuskar men som är lätta att sköta exmpel blåbärstry, aronia, bärhäggmispel, körsbärskornell, buskkörsbär, havtorn.
Av köksväxter är ju alltid majs väldigt lättodlat. Även mangold är lätta. Rödlök, gullök, purjolök är med lätta. Bönor och ärtor går knappt att misslyckas med. Jordgubbar, smultron såklart. Jordärtskockor blir som ogräs men goda att äta. Potatis är med lätt.
Odlar du upphöjt med lucker och kalkrikjord nära en varm och solig vägg. Så är kryddväxter väldigt tåliga timjan-alla sorter/arter, salvia, isop, lavendel, malört-alla sorter/arter, gräslök, rosmarin (kan övervintra i södra skåne i skyddat läge).
OT - Men jag tror att det även kan finnas intresse för detta…
#5 - I Matlust har jag skrivit om ett experiment jag gjort. "Rabarberdolme".
Tråden heter Laga mat i blad. 
Fast jag håller inte helt med dig inte om man som TS har lerjord. Beror förstås på hur styv lera man har. Potatis går inte på vår lerjord och inte heller purjolök. Korta koniska morötter av LondonTorg-typ fungerar med lite pyssel men inte typ Nestor. Majs går, men här i zon 5 måste de försås och att plantera i lerjorden är inte kul.
Håller med att mangold, ärter, bönor och aronia fungerar bra, även dill, krasse och solros.
Låt dagen idag bli din bästa hittills!
Odlar man upphöjt går det bra, plus får man alltid arbeta med lerjord för att få den bra, och TS skrev att hon bor i södra skåne, så tror inte majs blir nåt problem. Själv sår jag majs på friland här i zon 3-4 och får alltid skörd. Har ganska kompakt jord här blir som cement när den torkar och geggig som blöt. men vet hur riktig skånsk lera kan vara (är där ifrån själv) så i väldigt mycket lerigjord är upphöjt enklast.
Poatisen blir dålig här vissa blöta år, så har man väldigt mycket lera kanske det inte är så bra då. Annars är det en väldigt enkel gröda. Samma där i enj pallkrage tror jag inte det blir några problem.

Majs kräver hög groningstemperatur och det är en stor fördel att förkultivera och plantera ut. Optimal groningstemperatur ligger på över 20 grader och jordtemperatur under 8 grader innebär stor andel ruttnande frön. Bästa resultat av sådd brukar vara hög dag temperatur och lite lägre nattemperatur (perfekt i kallhus). Lerjord dröjer längre innan jordtemperaturen stiger.
Min erfarenhet hitills är att majs är lätt att förgro men tyvärr blir alldeles för klen om den inte planteras ut omgåedne utan får stå inne utan extrabelysning. Majs sådd på friland blir mycket kraftigare.
Lerjord är ett elände i sig men rätt skött så är den mycket produktiv! Mina föräldrar får alltid potatis i sin lerjord men då lerjord håller mkt fukt så ska man nog välja resistenta sorter. Har själv fått mer svampsjukdomar i blöt mjäla/ mo-jord. Allt som växer ovan jord går dock bra i lerjord och täckodlar man eller odlar i upphöjd bädd så kan man lätt blanda i mkt organiskt material och/ eller sand så blir den mer lättbrukad.
Mangold sägs vara den mest yteffektiva grönsaken då den ger stor skörd hela sässongen. Bönor är även en favorit jag har då de ger mycket på liten yta speciellt om man odlar störbönor.
Sockerärtor är även lättodlade och tacksamma.
Mattram borde väl vara ett säkert kort? Kan man koka te på och använda istället för treo eller alvedon också, så den är lite nyttig (men ska ju aldrig överdoseras iom att det är en medicinalväxt). Fast den bör undvikas om man tar blodförtunnande.
Nu har jag bara haft mattram i min skånskalerjord i en dryg vecka, men den har iaf tagit sig fint och jag har inte gröna fingrar.. nunne-örten ser däremoot lite ledsen ut..
Daggkåpan har också klarat föflyttningen.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Vinbär sägs vara tåliga men jag misslyckades när jag bodde på landet, men nu har jag en i kruka.
Rhododendron är väl tåliga med? och påskliljor har jag haft nergrävda året runt en massa olika varianter!

Rhododendron och lera går inte så bra ihop eftersom de vill har sur jord. Så i södra Skåne får man kämpa med torv och annat försurande om man vill ha Rhododendron.