Rossort
Jag vet inte om detta är någon av de sorter som jag sett i olika ros-trådar..men jag vill veta vad det är för något.
De har röda taggar, kraftiga röda taggar, jag har flera plantor som jag uppfattar som klängrosor.
Det som jag tycker är "märkligt" är att en del av plantorna växer rakt upp medan några liksom behöver stöd..dock ser rosorna ungefär likadana ut..och taggarna är kraftiga och rödaktiga.
Knopparna är röda medan själva rosen blir rosa. De blommar hela sommaren och växtsättet är kraftigt.
jag klipper ned dem varje år och de växer som bara 17.
Vad ÄR detta för ros.

Den enda jag kan komma på som liknar den, är Queen Elisabeth. Den har jag i min trädgård, men den har än så länge bara knoppar hos oss. (Bergslagen)

Min spontana tanke var också att det där är Queen Elisabeth. Så då är vi två som gissar den!

Min spontana tanke var Bonica, som har något mindre klasara än Queen Elisabet, men blir något lägre. En buskros som kan bli högre är Aloha.

Denna ros har faktiskt inte så små Rosor, bilden med "klasarna" visar mindre blommor..Queen Elisabeth KAN det vara..liknar den väldigt mycket, fast jag uppfattar QE som mer "uppåtstående" och mindre Rosor,,..jag har haft den som krukros..men…är ju skillnad ha den planterad i rabatten..de är säkerligen satta någon gång i början av 80-talet..
#2 Men det ser ut enligt länken du skickade magma..så du och elenor kan ha rätt men..som sagt var är jag inte tvärsäker..
#4 Rosen är "hög", den blir mellan 1,5-2m, växer snabbt och blommar hela sommaren..
Jag ska googla och se hur Aloha ser ut..
Tills dess..
Aloha på er..

Jaaaaaa, det ser ut som en Aloha!
Men..min uppfattning är att jag har flera sorters rosa rosbuskar eftersom de har liiiiite olika taggar etc…men..jag känner igen den ros jag hittade på Odla.nu där någon Kajsa publicerat en bild..det ser ut som den ros jag tänkte på..den är stor..å rosa..men har Aloha också mer carmosinröda knoppar?
*suck*
Jag kan fota mer om ni vill…
men här är foruminlägget jag hittade på Aloha:n

Bild 10 liknar Old Blush.

*hmm*
Rackarns järnspikar!..nu får jag huvudbry…
Får gå genom varje planta då och försöka utröna vad som är vilket etc..det är flera rosor som liknar varandra men de är inte exakt likadana…
Somliga rosors Rosor blir större (som jag minns det) ju längre sommaren går..Alla växer fort..och jag klipper ned alla varje vår..
Jag har iallafall alltid undrat vad de är för några Rosor..
Tack för svar!

Oj vilken fin ros!!!
Den som blir nästan 2 meter är antagligen inte Queen Elisabeth iallafall- åtminstone blir den busken "bara" ca 1 meter hemma hos mig. Men det kan ju bero på växtzon och jordmån kanske, bor i zon 4-5 med styv lera… 

Har tittat på din ros igen och undrar om det möjligen kan vara Etude, som är en klätterros. Den är egentligen mera mörkt rosa än på din bild, men kameror är inte alltid så bra på att återge rätt färger.
Är det möjligt att det är den här klätterrosen du har?
Bilden nedanför har jag tagit av min Etude idag. Den bifogade är i helfigur för någon vecka sedan.
Rosen planterades för ungefär fem år sedan och bildar ofta stora "blombuketter". Vår ros blir upp till takkanten när den får växa i fred.
.JPG)

Queen Elisabet är en högväxt Polyantharos, men den blir inte högre än ungefär metern hög.

Tror som Elenor att det kan vara Étude.

*hmm*..jag vet inte faktiskt..
Men jag ska fota rosorna någon dag här under veckan.
Jag har nämligen upptäckt att det är några olika sorter och de är planterade typ varannan i den rabatten..
Återkommer i ärendet..